Liikuntajohtamisen Master-opiskelijoiden opintomatka EASM Summer Schooliin

Liikuntajohtamisen opintomatkalaiset Madridissa

Neljä Haaga-Helian aikuisopiskelijaa matkusti 15.-20.5.2019 Madridiin iimeistelemään Liikuntajohtamisen ja valmennuksen (ylempi AMK) opintojaan.

EASM (European Association for Sport Management) järjesti kymmenennen Summer Schoolin yhteistyössä Events GB:n kanssa. Tilaisuuden akateemisena isäntänä toimi Universidad Europea de Madrid.

Tiiviin viisipäiväisen ohjelman aikana tutustuimme espanjalaiseen kulttuuriin ja yliopistoon, saimme uusia näkökulmia urheilumarkkinointiin ja ennen kaikkea verkostoiduimme lukuisten kansainvälisten toimijoiden, asiantuntijoiden ja muiden opiskelijoiden kanssa. Tapahtumaan osallistui noin 90 opiskelijaa yhteensä 10 maasta. Suomalaisseurueeseen kuului Haaga-Helian lisäksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun rohkea nelikko. Kansainväliset opiskelijat olivat kotoisin pääosin joko Pohjois-Amerikasta (Kanada, Yhdysvallat), Australiasta tai Euroopasta (Hollanti, Saksa, Itävalta ja Ruotsi).

EASM Summer Schoolin opinnot koostuivat ennakkomateriaalista (140h) ja luennoista (40h). Arviointi perustuu luentojen aikana tehtyyn ryhmätyöhön ja lopputenttiin. Uskallamme väittää, että suomalaisopiskelijat selviytyivät urakastaan erittäin kelvollisesti, vaikka tätä blogia kirjoittaessamme arvosanaa emme ole vielä saaneet.

Opetussisältöihin pääsimme perehtymään mm. professori Herbert Woratschekin, Haaga-Helian yliopettaja Kari Puronahon, yliopettaja Eric Schwarzin ja JAMK:n opettaja Osmo Laitilan johdolla.

Teemat käsittelivät urheilumarkkinointia, elekronista urheilua ja digitalisaatiota laajasti eri näkökulmista. Pohdimme muun muassa henkilökohtaisen tunnistautumisen/sitoutumisen ja tuotteen laadun suhdetta asiakastyytyväisyyteen ja -uskollisuuteen. Havaitsimme, että henkilökohtainen tunnistautuminen tai sitoutuminen korreloi vahvimmin suoraan asiakasuskollisuuteen. Tuotteen laatu puolestaan vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, joka taas edistää välillisesti uskollisuutta. Toisin sanoen tosi-fanit ovat niin vahvasti tunnistautuneita, ettei heidän uskollisuutta voida horjuttaa.

Opettaja Guido Schafmeisterin mukaan olemme ”merkityksellisen talouden” aikakauden alussa (englanniksi Sense Making Economy). Digitalisaation ansiosta tietoa on kylliksi saatavilla ja jaettavissa missä ja milloin vain. Tulevaisuudessa voittajia ovat ne, jotka osaavat tehdä tiedosta älykästä, ymmärrettävää ja merkityksellistä. Ihmiset haluavat tehdä siistejä juttuja joilla on merkitystä. Menestyksekkään urheilumarkkinoinnin voi Schafmeisterin mukaan rakentaa alustalle, joka varaa aikaiseen tunnistautumiseen ja merkityksellisyyteen.

GB Eventsin Gerardo Bielons tiimeineen tarjosi meille mielettömät puitteet niin opiskelemiseen kuin vapaa-ajalle. Pääsimme vierailemaan yliopiston lisäksi Real Madridin stadionilla ja harjoituskeskuksessa sekä Atletico Madridin stadionilla. Alla olevassa kuvassa vierailemme Espanjan pääsarjan La Ligan pääkonttorissa perjantaina 17.5.2019. Vasemmalta: Juha Pitkäranta, Tommi Lappi, La Ligan markkinointijohtaja Pedro Permartin Gonzales-Adalid, Tomi Tolsa, Ahti Romo)

Kiitämme Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Matti Kauppista ja Kari Puronahoa mahdollisuudesta osallistua opintomatkalle.

Tutustu Liikuntajohtamisen ja valmennuksen (liikunnanohjaaja YAMK) koulutukseen

Comments are closed.