Seikkaillen Sardiniassa

Suuntasimme syksyisen lomamatkan Sardiniaan, joka on Välimerellä sijaitseva Italian autonominen alue. Tarjolla olisi ollut myös joitakin valmismatkoja, mutta lähdimme matkaan omatoimisesti, koska halusimme kiertää saarta olematta sidottuja yhteen kaupunkiin. Aloitimme pohjoisesta kuljimme länsilaitaa pitkin kohti etelää.

Sardiniaan ei Suomesta ole kuin joitakin suoria lentoja viikossa, joten lensimme Roomaan, josta jatkoimme laivalla Sardiniaan. Kaiken kaikkiaan varasimme matkaan kymmen päivää aikaa. Tutkailimme ennakkoon saarta ja sen tarjontaa mm Ciao Sardinia -sivuilta ja Trip Advisorista ja varasimme majoituspaikat Booking.com kautta.

Matka alkoi Helsinki-Vantaan lentokentältä, jolta lensimme Norwegianin aamulennolla Roomaan. Lentoliput oli ostettu kätevästi verkosta ja check-inkin tehtiin itse. Saavuimme Roomaan ajallaan ja oli aika löytää perille Civitavechkiaan, josta laiva lähtisi illalla. Lentokentältä pääsee yhdellä junan vaihdolla perille reilussa tunnissa ja lippuja sai ostaa lehtikioskilta, josta saimme palvelua italiaksi. Ja tähän oli tottuminen, italian kielellä toimimiseen vaikka kieltä ei osannutkaan. Taisimme saapua Civitavechiaan siestaan aikaan, kaupunki oli hyvin hiljainen. Illan tullen pääsimme laivaan, joka lähti 22.30. Olimme varanneet paikat ja hytin Moby-Linesin verkkokaupasta. Matkaliput tuli olla tulosteina mukana ja passikin tarkastettiin laivaan noustessa. Laiva oli siisti ja henkilökunta oli puettu virallisen oloisiin univormuihin. Laivalla selvisi myös että läppärini johdon pistoke oli mallia saksalainen ja näin ollen liian suuri moniin italialisiin pistorasioihin. Ostinkin myöhemmin adapaterin, mutta en tullut kyllä koko asiaa ennen matkaa edes pohtineeksi.

Saavuimme Sardiniaan aamuvarhaiselle Olbian kaupunkiin, josta matka jatkui Palauhun. Bussien aikatauluja ja reittejä olimme katsoneet bussiyhtion verkkosivuilta. Busseja kulki kyllä mutta moniin paikkoihin vain harvoin ja ei myöhään illalla. Sardianiassa on myös junaverkostoa, mutta nekään eivät kulje kovin myöhään.

Lähdimme etsimään pääbussipysäkkiä, joka epähuomiossa ohitimme kun mielikuvamme keskusbussiasemasta oli toisen lainen kuin tolpalla varustettu tiehen piirretty ruutu. Kun bussi vihdoin tuli kävi ilmi että liput olisi pitänyt ostaa läheisestä kahvilasta. Tämä olikin bussilla matkustamisen hankalin puoli, emme oikein koskaan tienneet mistä liput tuli ostaa, toisinaan niitä myi kuski. Bussilla matkustaminen on edullista, mutta voi kysyä paljon aikaa harvan aikataulun vuoksi.

Pääsimme perille Paluhun ja vielä piti päästä La Maddalenan saarelle. Olimme lukeneet että Palausta on säännöllistä, päiviitäsitä lauttaliikennettä saarelle, mutta emme löytäneetaikatauluja. Asia kuitenkin selvisi perillä Palaun pienessä satamassa ja laivafirmoja oli kaksikin. Ostimme meno-paluu lipun La Maddalena Linesiltä.

Pientä tuuria oli, että satamassa myytiin myös lippuja venematkalle, jolle olimme ajatelleet lähteä seuraavana päivänä. Olimme etsineet venereissuista tietoa ennakkoonkin Tripadviorista ja erinäisillä nettisivuilta, joilla surffailu päätyi yllensä lyhyeen italiankielisyyden vuoksi. Niin ja venereissuille ostimme liput sujuvasti italiaksi. Vihdoin perillä ja hotellissa Garibaldissa, jossa majoittuisimme seuraavat kaksi yötä. Hotelli oli mukava ja saimme ystävällistä palvelua englanniksi. Päivä oli ollut pitkä mutta illalla jaksoi vielä tehdä kävelyn kaupungissa, jossa oli paljon kivoja pikku teitä. Kaupunki oli rakennettu rinteeseen, joten hotellille oli aikamoinen kapuaminen.

Seuraavana päivänä oli aika lähteä veneretkelle ja tukimaan La Maddalenen saariryhmän muita saaria ja ihastelemaan turkoosin sinistä vettä. Laivalla kuuntelimme sujuvasti italian kielistä opastusta. Taisimme olla joukon ainoat ulkomaalaiset. Sardinian matkailijoista onkin suurin osa italialaisia ja siitä saattaa osittain johtua myös se että englantia ei niin yleisesti osata.

Laivamatka oli mukava ja saaret joilla vierailimme kauniita. Aurinkoisuudesta ja jopa +28 asteesta huolimatta merivesi alkoi olla jo hieman viileää, olihan jo syyskuun viimeiset päivät käsillä. Palasimme La Maddalenalle illansuussa ja voi sanoa että pizza ja uni maistuiva. Italiassa näkyi monen ravintolan listalla olla pizza, jona päällä oli täytteiden lisäksi ranskalaisia. Aikamoinen yhdistelmä, jota en kuitenkaan maistanut.

La Maddalenalta jatkoimme matkaa kohti länsirannalla olevaa Algheroa. Kävimme kuitenkin aamulla vielä Carperan saarella tutustumassa Garibaldin kotitaloon. Guiseppe Garialdi oli merkittävä italialainen vapaustaistelija ja Carperan saari oli joskus kokonaan hänen. Paikalliset bussilinjat olivat kanssamme toiselle aaltopituudella ja bussien aikataulut ja reitti olivat meille vaikeaselkoisia eikä niitä oikein löytynyt informaatiota. Pääsimme kuitenkin Carperalle ja takaisin. Onneksi taitoimme matkaa pari seuraavaa päivää vuokra-autolla, jonka otimme käyttöömme Palaun satamasta.

Saavuimme illansuussa Algheroon Google Mapsin ja tavallisen kartan ohjastamana. Kirjauduimme majapaikkaamme Casa Nova B&B:hen ja lähdimme syömään. Matkan varrelle ei ollut sattunut yhtään ruokapaikkaa, joka olisi ollut auki tai josta olisi saanut kunnon ruoka-annosta. Majapaikan isäntä kertoi mielellään vinkkejä kaupungista ja lähellä olevista rannoista ja nähtävyyksistä. Selvisi myös että etunimeni on saarella tavallinen sukunimi, ilmankos olimme nähneet baarin nimeltä Sanna.

Seuraavana päivänä tutustumme kaupunkiin ja sen kauniiseen espanjalaistyyliseen vanhaan kaupunkiin, ajoimme katsomaan lähialueiden nähtävyyksiä, ja rannallekin ehdimme. Kävimme myös rantatörmällä Capo cacialla, jolta oli laskeutuminen Neptunus-luolalle, joka oli suosittu vierailukohde. Itse emme luolaan menneet. Nähtävyyksistä oli usein aika huonosti informaatiota saatavilla paikan päältä, joten nähtävyyksien tutkiminen ennakkoon oli tarpeen. Onneksi majoituspaikoissa oli ilmainen internetyhteys saatavilla.

Algherosta matka jatkui kohti etelää ja Cagliaria, jossa viettäisimme lopun ajan eli neljä päivää. Lähdimme matkaan aamusta, koska ajettavaa oli jonkin verran ja halusimme palauttaa auton ajoissa määränpäässä. Reitti oli mitä mainioin ja kaunis eli kumpuileva ja kiemurteleva rantaa pitkin kulkeva tie. Ruuhkaa ei ollut ja taloja tai kyliä silloin tällöin. Isoa teitä pitkin, jota kuljimme loppu pätkän, olisi varmasti ollut aiemmin perillä vaikka ajattavia kilometrejä olisi ollut enemmän mutta olisi menettänyt upeat maisemat. Cagliarista vuokrasimme asunnon, Apetmentto Lillan oleskelumme ajaksi. Melkoinen yllätys oli kun lähetin sähköpostilla viestiä saapumisestamme asunnon omistajalle ja sain vastauksen italiaksi. Ymmärsin kuitenkin oleellisen ja sain vastattua viestiä italiaksi Babelfishin avustuksella. Pääsimme perille ja saimme asunnon ja joukon vinkkejä kaupungin kaupoista, busseista ja nähtävyyksistä italiaksi.

Meren rannalla sijaitseva Cagliari on kaunis kaupunki kapeine kujineen. Majapaikkamme sijainti oli hyvä, lyhyen kävelymatkan päässä keskustasta ja ruokakauppa oli suhteellisen lähellä. Olikin mukavaa laittaa välillä itse ruokaa ja syödä aamiaista omassa kahvipöydässä.

Kävelimme eri puolilla kaupunkia ja kävimme katsomassa suolajärveä ja vanhan amphiteatterinkin näimme aidan raosta (paikka oli suljettu). Uimaankin suuntasimme, tosin rannalle pääsy edellytti bussimatkaa. Taas hieman selvittelyä ja löysimme bussipysäkin ja saimme selvittyä jopa mistä lippuja saa. Paikallisliikenteeseen olisi ollut mobiilisovelluskin, mutta sitä ei voinut käyttää kuten Reittiopasta. Bussien ohitusajat sai parhaiten selville kun löysi pysäkin, jolla oli printattu aikataulu.

Paluumatkalla palasimme Cagliasrista lentämällä Roomaan Alitalianan kyydissä, liput varasimme heidän verkkosivustolta vasta Sardiniassa. Lähtöjä oli tunnin välein ja matka Roomaan kesti noin tunnin. Varausjärjestelmä toimi muutoin hyvin, paitsi että kun vaihtoi asiointikieleksi englannin vaihtuivat hinnat puntiin. Olimme Roomassa hyvissä ajoin ja Rooma-Helsinki lento oli myöhässä ja vielä matkan päätteeksi istumme ja odotimme hyvän tovin lentokentällä. Matka oli antoisa, vaikkakin paikasta toiseen kulkemisen selvittelyyn upposin energiaa. Monet asiat olisivat olleet varmasti helpompia jos olisimme osanneet italiaa, mutta onneksi oli Google maps ja Trip Advisor ja muut reissaamista helpottavat verkkosivustot. Sardinia oli kaunis ja hieno kokemus.

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.