Levytila on halpaa vai onko

Vaikka tiedontallennustila ei sinällään olisikaan kovin kallista, niin kannattaisiko ehkä hieman miettiä miten tietoa käsittelee. Olemme tottuneet käyttämään Wordia tekstinkäsittelyssä ja siitä syystä onkin helppoa laittaa Word-tiedosto sähköpostin liitteeksi vaikka sen saman asian olisi voinut kirjoittaa parilla lauseella suoraan sähköpostiin. Lukeminenkin olisi helpompaa ja nopeampaa. Sama asia on niiden lukuisten PowerPointien kanssa, joita postiin tupasahtaa. Voisikohan ne olla jossain levyn kulmalla ja postissa olisikin vain linkki?

Entä oletko ajatellut tiedostojen kokoja? Kun laitat powerpointeihisi kirjapainoresoluutiolla julistekokoisen kuvan, niin muuta iloa esityksen katsojalle ei ole kuin se, että tiedosto aukeaa hitaasti tai sähköposti täytyy. Tuskin mikään aikakauslehtikään huomaa kuvaasi tätä kautta. Kuvassa riittää resoluutio 72 dpi eli kuvapistettä tuumalle. Eikä kuvan mittojenkaan (leveys ja korkeus) tarvitse olla suuremmat kuin esityksessäsi tarvitset. Kuvan voi näpäkästi pienentää vaikka Gimpillä, joka on kaikissa koulun koneissa, ja voihan siihen käyttää SumoPaintiakin ja toki myös Photoshopia. Jos ruudun kuva on saatava esitykseen, kannattaa käyttää Snipping Toolia ja tallentaa kuva vaikkapa PNG-tiedostoksi ja sitten lisätä kuva tiedostona powerpointiisi tai wordiisi. RTF-tiedostoja on myös hyvä välttää. Ne eivät ensinnäkään aukea kaikissa ympäristöissä ja toiseksi tiedostot ovat reippaasti suurempia kuin vastaavat word-tiedostot.

Moodlesta pyydetään silloin tällöin poistamaan vanhoja kursseja ja kerrotaan, että levytila täyttyy. Eikä ihmekään. Jos kurssisi koko kaikkine hienoine powerpointeineen, isoine upotettuine kuvineen ja RTF-tiedostoineen on 1.5 GT, niin pienellä laskutoimituksella saat selville miten paljon levytilaa vie kaikki kurssisi ja kurssitoteutuksesi. Varmistukset kestävät kauemmin ja valmistuvat hädin tuskin aamuksi, kuten tässä vanhassa Moodlessa nyt on.

Entä sähköposti sitten. Jos lähetän yhden megan tiedoston, niin eihän se paljoa ole. Postipalvelimelle on. Verkkoliikenteelle myös. Jos liitetiedostoviestisi menee kolmellekymmenelle opiskelijallesi tai koko henkilökunnalle, niin siinä on sähköpostinkantajalla vino pino paketteja toimitettavana ja sillä aikaa muut ihmettelevät mikä verkossa hidastaa.

Näin älypuhelimien ja pilvipalvelujen aikana kannattaisi päivittää toimintatavat ja unohtaa parisenkymmentävuotta hyvin toimineet käytänteet. Nyt on hyvä tilaisuus uuden Moodlen myötä miettiä miten tehtävät ja aineistot laitetaan kursseille.

Posted in kehittäminen, media, oivallus, oppiminen | Leave a comment

Webinaareja, versureita ja verkkoja

Osallistuin pe 26.4.  sekä tekijänoikeuswebinaariin (Vesureita tekijänoikeusviidakkoon) että Suomen verkko-opiston webinaariin. Koska ne sattuivat osittain samaan aikaan, kokeilin miten iPhonella osallistuminen onnistuu Connect-apsin avulla.  Toimii,  loistavasti kun kuuntelee ja katselee Webinaaria. Sen sijaan ne pienet kyselyt ja aktiviteetit esityksen välillä ovat hyvin haasteellisia, samoin PDF-tiedostoissa olevat linkit, joihin pitäisi päästä kesken esityksen.

Tekijänoikeusviidakossa tarpoi Tarmo Toikkanen. Esitys oli tarkoitettu lähinnä perusopetuksen ja lukoin opettajille mutta asiat on toki sovellettavissa myös ammattikorkeakouluun tai yliopisto-opetukseenkin. Tarmo Toikkanen jakoi vesureita eli työkaluja tekijänoikeusongelmien ratkomiseen.

  1. Diagnostisia testejä itseopiskeluun,
  2. Opaskirja,
  3. Viikon pulmat,
  4. Kopiokissa-sarjakuva,
  5. Webinaaritallenteet aihealueittain sekä esitystallenteita ja diapaikkoja,
  6. Käyttöoikeuksien selvitystyökalu,
  7. Sopimusmallit,
  8. Opas oppilaitoksen tekijänoikeusohjeen laatimiseen,
  9. Selittävät piirrokset,
  10. Avoimet sisällöt 1, 2 ja 3

Suomen Verkko-Opiston järjestämä webinaari Digitaalisista verkko-oppimateriaaleista ja etäopetuksesta oli suunnattu lähinnä avoimen sivistystyön oppilaitoksille (työväenopistot ja kansalaisopistot), toki mukana oli muitakin.  Webinaarissa esiintyivät Juha Telkkinen (Promentor Oy), Christopher Sloan (Helsingin työväenopisto), Päivi Luoma (Etäopetuksen koordinointihanke), Kouvolan kansalaisopistosta Epp Eskelinen (Kouvolan kansalaisopisto), Jukka Nojonen ja Regina Oja sekä Marja Wallenius (Espoon työväenopisto), Juhana Mykrä (Helsingin työväenopisto) ja Tiina Tanskanen (Suomen Verkko-opisto).  Presentaatioaineistot PDF-muodossa sekä  Regina Ojan esitykseen liittyvät videoklipit.

Entä mitä tekemistä HAAGA-HELIAlla on Suomen verkko-opiston kanssa? Viope, johon on toteutettu ohjelmonnin kurssi. Siitä tietää parhaiten Sirpa Marttila.

HAAGA-HELIAn omiin Verkko-opetuksen hyvät käytänteet luentotallenteisiinkin kannattaa tutustu.

Posted in kehittäminen, oivallus, oppiminen, verkko-opetus, webinaari | Leave a comment

Stubb kävi kampuksella

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb piti tänään yleisöluennon HAAGA-HELIAn Pasilan toimipisteen auditoriossa. Luennon teemana oli ”Suomi, Eurooppa ja maailma”. Luentoa oli mahdollisuus seurata livenä myös Adobe Connectin kautta.

Kuten Stubbin ottamasta ja tweettaamasta kuvasta näkyy, tupa oli ääriään myöten täynnä. Olipa meitä muutamia verkossakin.

Posted in idea, innostavuus, media, oivallus, oppiminen, tulevaisuus | Leave a comment

Webinaari 26.4. klo 13-15 – tekijänoikeuksista

Vesureita tekijänoikeusviidakkoon webinaarissa 26.4.2013 klo 13-15 esitellään erilaisia apuvälineitä ja aineistoja tekijänoikeusongelmien ratkaisemiseen niin opettajan kuin oppilaitoksenkin näkökulmasta. Mikä on kiellettyä ja mikä on sallittua. Katso Lindan visualisointia opettajan tekijänoikeuksista ja Creative Commons -lisensseistä. Ilmoittautumislinkki webinaariin.

Posted in oppiminen, osallistuminen | Leave a comment

Best day of my life

Lokit ovat kirkuneet innoissaan koko päivän. Kevät on kiireistä aikaa opettajille ja opiskelijoillekin. Viimeiset kurssit ja opinnäytetyöt ovat välillä kaiken muun arkirealismin ohella työtä ja tuskaa. Eräs opiskelija kertoi eilen saaneensa elämänsä ensimmäisen vakituisen työpaikan ja nykyisessä harjoittelupaikassa nämä viimeiset päivät kuluvat pää pilvissä ja valmistuminenkin on lähellä. Siispä Best day of my life, kuten hän sanoi.

Posted in innostavuus, oivallus, oppiminen, tulevaisuus | Leave a comment

Verkko-opetuksen hyvät käytänteet 25.4.

Seuraava HAAGA-HELIAn Verkko-opetuksen hyvät käytänteet tilaisuus on 25.4.2013 klo 13-15 Pasilassa (luokka 1206). Kahvitarjoilu. Tilaisuus on seurattavissa myös Adobe Connectin kautta.  Lisätietoja ohjelmasta ja ilmoittautumiset.

Posted in kehittäminen, oppiminen, osallistuminen, sosiaalinen media | Leave a comment

Arvokas elämä

“Filosofi Pekka Himanen nostaa tulevassa raportissaan keskeiseksi arvokkaan elämän teeman. Arvokkaan elämän on elänyt esimerkiksi kahta siivoustyötä tehnyt Himasen mummo. Päättelin, että Himanen lopulta tulee esittämään, että tyytyisimme siihen, mitä meillä on, vaikka se sitten olisi paljon vähemmän kuin nyt. Tämän tulkinnan puolesta puhuu Pekka Himasen kertomus mummostaan.”

Talouselämä

Posted in oivallus | Tagged , | Leave a comment

Miksi opinnäytetyö on sellainen peikko?

Minkälaiset toimenpiteet veisivät opinnäytetöiden peikon pois? Matalampi kynnys aloittaa? Miten aloittaa?

Onneksi tietojenkäsittelyn monimuodossa meillä on kokonaisvaltainen opintojenohjaus. Ihastuttavin paikka on Malmin bunkkeri, josta löytyy yhdeltä luukulta koko opintojen ohjaus…

Minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on opinnäytetyöstä: “Elämää suurempi juttu.”…” Asiat pitää osata kaikki ennenkuin työtä lähtee tekemään”. “Ihanaa päästä selvittämään perusteellisesti jotain itseä kiinnostavaa”, “tämä on ammatillisesti minulle merkityksellinen aihe”opiskelijat, joilla merkityksellinen aihe; saavuttavat sillä jotain” “Voisiko sen tehdä yhdessä?” Opiskelijaa ei ole harjaannutettu yksin työskentelyyn. “Eikös siinä pitänyt olla mukana tutkimus?”

Vertaistuki auttaa, joku jo kokenut kertoo, minkälaista oli tehdä opinnäytetyötä. Opinnäytetöitä voisi esitellä tapahtumissa, jossa opiskelijat ja toimeksiantajat kohtaisivat, niin valmiiden kuin tulevien opinnäytetöiden merkeissä.

 

Posted in oppiminen, osallistuminen | Leave a comment

Sosiaalisen median periaatteet

Käytäväkeskusteluissa on viime aikoina ihmetelty miksei HAAGA-HELIA ole sosiaalisessa mediassa. Ovatpa jotkut opettajat tehneet esityksiä sosiaalisen median periaatteiksikin. Kaikille vinkiksi, että HAAGA-HELIAn johtoryhmä on hyväksynyt 29.10.2010 HAAGA-HELIAn sosiaalisen median käytön periaatteet. Tutustu ohjeisiin. Nämä periaatteet ja muutakin tietoa niin verkko-opetuksesta kuin sosiaalisesta mediastakin löydät Intranetistä. Työkalut > Verkko-opetus > Sosiaalinen media > HAAGA-HELIA sosiaalisessa mediassa. Suosittelen kaikille sosiaalisen median koulutuksia siitä syystä, että sosiaalisen median käytön periaatteet tulevat tutuksi.

Posted in kehittäminen, oppiminen, osallistuminen, sosiaalinen media | Leave a comment

Webinaarista vauhtia työelämään

12.6. klo 13-14.15 on Vauhtia työelämäyhteistyöhön -hankkeen online-seminaari.  Tavoitteena on esitellä työelämälähtöisiä projekteja sekä uusia oppimisen ja opetuksen mahdollisuuksia. Tähän HAMK:in online-seminaariin voi osallistua Adobe Connectin välityksellä osoitteessa amk.adobeconnect.com/hamkvainio. Lisätietoja seminaarista leena.vainio@hamk.fi ja hankkeesta www.hamk.fi/vauhtia sekä eOppimiskeskuksen sivulta.

Posted in idea, kehittäminen, oivallus, oppiminen | Leave a comment