Avoimen lähdekoodin toimintamalli opetuksessa: Case Systemo

Avoin lähdekoodi on tapa tuottaa, kehittää ja jaella hyödykkeitä, kuten esimerkiksi tietokoneiden ohjelmistoja.  Riippumatta siitä onko roolina olla hyödykkeiden tuottaja tai kuluttaja, niin avoimen lähdekoodin hyödykkeitä saa vapaasti käyttää, kopioida, muunnella ja jaella ilman lisenssimaksuja ja lisenssien ylläpitoa. Lisäisin tulkintaani* mainitsemalla  eduiksi riippumattomuuden tuotehallinnosta, jonka perusteella ohjelmistojen elinkaaret ovat pidempiä sekä ohjelmistojen keskinäiset yhteensopivuudet ovat parempia rajapintojen ollessa avoimia.

HAAGA-HELIA:n ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa on toteutettu opetuskokonaisuutta, jossa tietotekniikan opiskelijoille tarjottiin mahdollisuutta toteuttaa opiskeluihin osaksi kuuluva ohjelmistoprojekti avoimen lähdekoodin periaatteilla keväällä 2013. Oppimistavoitteena on ollut opettaa ohjelmistojen kehitystä monipuolisesti, johon opinnoissa kuuluu kokemusperäinen oppiminen ohjelmistokehityksen työvaiheista ja työskentelytavoista, unohtamatta kuitenkaan sidosryhmäyhteistyötä ja projektin hallintaa.

Avoimen lähdekoodin eräitä perusperiaatteita ovat läpinäkyvyys ja yhteisöllisyys, johon kuuluu useita eri toimijoita. Niinpä tämä asetti perinteisen luokassa toteutettavan opetusmallin uuteen tilanteeseen, jossa avoimen lähdekoodin projekteja toteutettiin kumppaneiden kanssa. Näitä kumppaneita olivat joko yksittäiset yritykset, jotka yhteistyössä vievät avoimen lähdekoodin projektia opiskelijoiden kanssa eteenpäin. Toisena vaihtoehtona kumppaneiksi olivat yhteisöt, jotka kehittävät avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. Tässä tapauksessa opiskelijat ottavat tarkasteluun heitä koskevia mielenkiintoisia ohjelmistoja, kehittävät niihin uusia ominaisuuksia ja julkaisevat ne kaikkien saataville aivan kuten myös yritysten kanssa yhteistyötä tehdessä.

Ajatus yritysyhteistyöstä tietotekniikan opintojen yhteydessä ei ole uusi. Niissä eräänä piirteenä ovat olleet toimeksiannot, jolloin on syntynyt räätälöityjä tuotteita yksittäisiin tarpeisiin. Tässä menetelmässä synnytetään tuotteiden sijasta hyödykkeitä, jotka ovat kenen tahansa hankittavissa ja edelleen hyödynnettävissä. Niinpä tämän ajatuksena on, että opiskelijat voivat hyödyntää ja markkinoida tekemiään projekteja eteenpäin, joka antaa mahdollisuuden synnyttää heidän osaamiselleen markkinoita. Tähän eivät ohjelmointitaidot välttämättä riitä, joten HAAGA-HELIA:ssa eräänä painopisteenä on kehittää myynti- ja palveluosaamista yhtenä opintojen osa-alueena.

Avoimen lähdekoodin ajattelumalli on tuonut opetukseen uusia mahdollisuuksia edellä mainittujen toimintatapojen lisäksi. Koska informaation ja tiedon omaksuminen ovat oleellinen osa oppimista, niin avoimen koodin ohjelmistot ovat valtavan suuri tietopankki dokumentoinnin avoimuuden ja niiden toimituksen suhteen. Opiskelijoille on mahdollisuus nähdä eri toimintatapoja ohjelmistojen toteutukseen, sekä nähdä, että ihan kaikkea ei tarvitse välttämättä keksiä itse. Lisäksi opiskelijat pääsevät kehittämään olemassa olevia ohjelmistoja, mikä lienee tyypillisin urapolku ohjelmistojen kehitystöissä olevilla henkilöillä.

HAAGA-HELIA:ssa käytetty avoimen lähdekoodin opetusmalli ohjelmistoprojektin toteuttamiseen on tarjonnut paljon oppia niin tekijöilleen, yhteistyökumppaneilleen ja ohjaajilleen. Tällainen toteutus asettaa jonkin verran vaatimuksia sen osapuolille. Opiskelijoilta ensisijaisesti mielenkiintoa ja perusosaamista ohjelmistojen kehitykseen ja toimeksiantajilta kykyä kertoa tarpeensa riittävän perusteellisesti. Opetusmenetelmänä tämä on joustava ja motivoituneille tekijöille tämä tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia markkinoida ja jakaa tietoa osaamisestaan.

 

KTM Tuomo Ryynänen

Lehtori

HAAGA-HELIA Ammattikorkeakoulu

tuomo.ryynanen@haaga-helia.fi

* tulkittu Centre for Open Source Software:n (COSS) määritelmästä mitä avoin lähdekoodi on

Tuomo Ryynänen

The administrator of this blog is Tuomo Ryynänen from HAAGA-HELIA University of Applied Sciences. Tämän blogin ylläpitäjä lehtori Tuomo Ryynänen HAAGA-HELIA:n ammattikorkeakoulusta.

Comments are closed.