Bloggaus opetusmuotona

HAAGA-HELIAssa markkinoinnin opettajana toimiva  Anna Hankimaa bloggaa itse ja rohkaisee opiskelijoita tekemään oppimistehtäviä bloggaamalla. HankimaaAnna2

”Perheenäiti, amk-opettaja, seikkailija. Taas kerran miehen mukana maailmalla. Intiassa – maassa joka ei jätä ketään kylmäksi. Monet inhoavat, toiset ihastuvat. Kuulun jälkimmäisiin!”

Näin kuvailee itseään markkinoinnin lehtori Anna Hankimaa, 45, blogissaan Elämää Mumbaissa.

Aviomiehen työkomennus vei Hankimaan perheineen Intiaan. Intiaan ihastunut Hankimaa on harjoittanut hyväntekeväisyyttä olemalla mukana vähäosaisten lasten koulutuksen kehittämishankkeissa. Viimeisen vuoden aikana Hankimaan on kuitenkin tavoittanut silloin tällöin HAAGA-HELIAn käytäviltä.

Hankimaa on kokeillut blogia oppimistehtävänä intensiivi-, verkko-, ja lähiopetuksessa ja on tuloksiin tyytyväinen. Hän ei pidä itseään asiantuntijana, vaan sanoo lähteneensä lähinnä kokeilumielessä katsomaan, miten blogi toimisi opetuksen työkaluna käytännössä. Hän pitää tärkeänä, että opiskelijat pääsevät kokeilemaan ja harjoittelemaan bloggausta ja blogikeskusteluun osallistumista osana tradenomin opintoja.

Blogi on hauska ja luova vaihtoehto perinteiselle raportti ja esitys -ryhmätyölle.

-Bloggaus tarjoaa kurssilaisille mahdollisuuden interaktiivisuuteen, keskusteluun koko ryhmän kanssa. Blogi on oppimistehtävän työkalu, joka haastaa osallistujia ajattelemaan, pohtimaan aihealueita ja esittämään ajatuksensa muille, Hankimaa sanoo.

Opiskelijapalautteen mukaan bloggaaminen on jakanut työkuormaa paremmin koko opintojaksolle. Erityisesti verkkokurssilla blogikeskustelun tuomaan vuorovaikutteisuuteen on oltu tyytyväisiä. Hankimaa kokee, että bloggaaminen on eräänlainen tutkimusretki, jossa opiskelijoiden innostunut keskustelu avaa myös opettajalle uusia näkökulmia. Blogin kirjoittaminen on omakohtainen, alkuun hieman jännittävä kokemus harjoitella ja harjaantua asiantuntijablogaamiseen.

Hankimaa  on kokenut, että opiskelijoiden kirjoittamia blogeja on ollut kiva lukea.

-Kommentoinnit ovat välillä olleet  todella mielenkiintoisia, tietopitoisia ja pohdiskelevia. On ollut ihana nähdä, kuinka tehtävä haastaa ajattelemaan. Blogipostaus antaa mahdollisuuden pohtia ja oppia havainnoimaan sekä analysoimaan ympärillään olevaa, Hankimaa sanoo.

Bloggaaminen aktivoi myös hiljaisempia osallistumaan.

Siinä missä raportointi saattaa opiskelijoilla jäädä viimeiseen päivään, on blogaaminen ollut yhtäjaksoista koko kurssin ajan. Hankimaa suositteleekin muita opettajia harkitsemaan blogin kokeilemista työvälineenä, jos haluaa saada aikaan yksilötason pohdintaa ja tehdä sitä näkyväksi.

Hankimaa on käyttänyt Googlen Bloggeria, koska se on helppokäyttöinen. Hankimaa toteaa, että blogialustana voi käyttää esimerkiksi WordPressia, mutta sekä opettajalle että aloittelijablogaajille Blogger on vaivattomampi tapa lähteä liikkeelle.

Teksti Päivi Tanninen
Kuva haastateltavan arkisto

Comments are closed.

Comments are closed