Gallup: Miten digitaalisuus näkyy opiskelijoille?

Kysyimme viideltä opiskelijalta, miten digitaalisuus näkyy HAAGA-HELIAn opetuksessa ja voisiko sosiaalisen median tuoda mukaan opetukseen.

Kysymykset:

  1. Miten opettajat hyödyntävät digitaalisuutta opetuksessaan?
  2. Miten digitaalisuutta voi hyödyntää niin, että se tukee opiskeluasi?
  3. Käyttävätkö opettajat sosiaalista mediaa opetuksessaan?
  4. Mitä mieltä olet Moodlesta?
  5. Millainen on hyvä verkkokurssi?

 

KristiinaArokanto

Kristiina Arokanto, Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma, Pasila

  1. Suurin osa käyttää tehokkaasti, mutta osa opettajista tulee digitaalisuudessa 10 – 15 vuotta jäljessä. Yhdellä kurssilla käytimme chat-työkalua. Idea tosin tuli opiskelijalta, mutta opettaja hyväksyi sen.
  2. Niin, että läsnäolopakko poistuisi. Kaikki materiaali löytyisi netistä.
  3. Eivät. Mielestäni opettajat ja opiskelijat eivät kuulu samaan sosiaaliseen mediaan. En halua opettajaa Facebook-kaverikseni.
  4. Kurssiin liittyvät tehtävät löytyvät Moodlesta, jolloin opiskelu onnistuu myös etänä.  Päivitetty Moodle on nyt parempi, mutta silti on parannettavaa. Se muuttui erittäin huonosta välttäväksi. Materiaalit ovat siellä sekavasti järjestettyinä, ja joillakin opettajilla on Moodlen lisäksi kurssimateriaalia omilla nettisivuilla. Joskus aineistoa joutuu hakemaan jopa neljästä eri paikasta. Haluaisin saada kaikki vanhojen kurssien materiaalit itselleni.
  5. Kurssin voi tehdä omassa tahdissa ilman deadlineja. Opettaja on aina tavoitettavissa ja materiaali keskistetysti saatavilla.

 

Jan-ErikStenbackJan-Erik Stenbäck, Finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelma, Vallila

  1. Digitaalisuutta käytetään paljon. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan käytä virallisia kanavia kuten Moodlea. Opettajat kannustavat keskustelemaan Moodlessa, vaikka sen voisi tehdä Facebookissa. IT-opettajat hyödyntävät tietenkin opetuksessaan paljon digitaalisuutta.
  2. Tunteja voisi videoida, jolloin niitä voisi seurata toisaalla livenä netistä. Kaikkien opettajien tulisi sitoutua käyttämään vallitsevia järjestelmiä.
  3. Huonosti. Opettajat eivät käytä opetuksessaan Instagrammia, Facebookia tai esimerkiksi Twitteriä.
  4. Ihan toimiva. Tärkeimmät kurssit täytyy joskus etsiä kurssikoodilla ja pienellä fontilla sivuvalikosta. Hankalaa, kun joutuu kirjautumaan useaan eri järjestelmään (Moodleen, Winhaan, Mynettiin).
  5. Missä on selkeät ohjeet, ei hirveästi tehtäviä, ja opettaja joustaa deadlinien suhteen.

 

IinaLehtonenIina Lehtonen, Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma, Pasila

  1. Jotkut opettajat eivät käytä mitenkään. Moodlea voisi hyödyntää enemmän.
  2. Etäopiskelussa interaktiivisuutta voisi lisätä keskustelemalla netissä. Sähköpostin välityksellä keskusteleminen on työläämpää, eikä toiseen osapuoleen saa samanlaista yhteyttä kuin nettikeskusteluissa.
  3. Ei ole hyödynnetty mitenkään. Mielestäni koulu tai työpaikka ei kuulu sosiaaliseen mediaan.
  4. Moodlessa pystyy seuraamaan hyvin, mitä tehtäviä on vielä palautettava, tehtävien arvioinnit ja niiden palautteet.
  5. Yksi psykologian verkkokurssi oli todella hyvä. Kurssin suorittamiseen oli annettu selkeät ohjeet, materiaali oli selkeästi jaoteltu, mukana oli myös ylimääräistä aineistoa. Opettajaan ei tarvinnut ottaa yhteyttä epäselvissä asioissa.

 

LauraLahtivirtaLaura Lahtivirta, Liiketalouden koulutusohjelma, Vallila

  1. PowerPoint -esitykset ovat selvästi yleisin muoto. Markkinointiviestinnän kursseilla käytetään paljon nettivideoita opetuksessa, ja nettilinkit ovat usein linkitetty suoraan PowerPoint -dioihin.
  2. Videoita voisi käyttää enemmän. Ne katkaisevat tuntien rakennetta ja vievät ajatukset luokkahuoneessa istumisesta toisaalle. Harmillista, kun laitteet eivät toimi. Pasilassa laitteet toimivat paremmin, täällä Vallilassa on siltä osin alkeellisempaa.
  3. Eivät käytä, enkä käytä itsekään juuri ollenkaan. Jos jonkun kurssin takia olisi ”pakko” liittyä Facebookiin, tekisin sinne hyvin pelkistetyn profiilin ja tiukat yksityisyysasetukset.
  4. Toimiva ja kätevä. Harmi, etteivät kaikki opettajat hyödynnä Moodlea tarpeeksi. Eräs opettaja ei käytä sitä lainkaan. Osa taas pitää todella hyviä kurssisivuja ja he korostavat muun muassa tärkeitä asoita eri värein ja fontein.
  5. Hyvin rakennettu. Ohjeet ovat selkeät. Tehtäväkansiot ja niiden palautuspaikat palautuspäivämäärineen ovat selvästi merkitty.

 

AnttiRaukolaAntti Raukola, Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma, Pasila

  1. Osa käyttää ja painottaa paljon. PowerPointteja käytetään usein sekä tietysti Moodlea.
  2. Moodlen käyttöä voisi opettaa aloitteville opiskelijoille paremmin.
  3. Sosiaalista mediaa on vaikea hyödyntää opetuksessa. HAAGA-HELIA on markkinoinut itseään hyvin Youtube-videoilla. Ehkä Youtubea voisi hyödyntää opetuksessa.
  4. Se on selkeä ohjelma. Riippuu tietenkin opettajasta, onko hän osannut järjestellä kansiot niin, että esimerkiksi deadlinet löytyvät nopeasti. Jos opettaja ei osaa käyttää Moodlea, kurssisivustosta tulee helposti epäselvä.
  5. Käytettävyyden kannalta helposti suoritettava. Kaikki toimii niin kuin pitää, eikä kurssin suorittamiselle tule mitään vaikeuksia siitä, että kyseessä on verkkokurssi.

 

Teksti Kati Laitinen
Kuvat Elina Kuismin

Leave a Reply

Your email address will not be published.