Innostu ja innosta!

Miten synnyttää flow harmaissa luokkahuoneissa, joissa opiskelijat haukottelevat tunkkaista ilmaa, näpräilevät älypuhelimiaan, eivätkä vaikuta aiheesta kiinnostuneilta tulevaisuuden toivoilta? Jos ei itse ole liekeissä, miten innostaa muita?

 

Saarinen-Aalto-Setälä_yhteiskuva_web

Aller Media Oy:n toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä (kuvassa oikealla) sekä psykoterapeutti ja työyhteisövalmentaja Mikael Saarinen (kuvassa vasemmalla) pohtivat innostumista ja innostamista työyhteisössä kirjassaan Innostus (Talentum 2014). Kirjan sanomaa voi levittää työpaikoilta arkielämään ja esimerkiksi oppilaitoksiin.

”Homo inspirus” on energinen ja innovatiivinen. Kognitiiviset toiminnot kuten muisti ja loogis-rationaalisuus ovat parhaimmillaan. Kun ihminen oikein syttyy, hän saavuttaa flow-tilan. Ja mikä parasta, innostus tarttuu.

 

Oma hyvä fiilis

 

innostus_kirjakuvaAalto-Setälä  ja Saarinen puhuvat myötämanipuloinnista, jossa hyödynnetään myönteisten tunteiden, tietoisen läsnäolon ja hyväksyvän asenteen voimaa. Kirjassa esitellään mielikuvaharjoituksia ja vinkkejä, joiden avulla ihminen voi itseterapoida myönteisen olotilan.

Harjoitus voi olla mikä tahansa naurujoogasta musiikin kuunteluun tai uuden harrastuksen aloittamiseen, jos se auttaa kääntämään ikävän ajatuksenkulun valoisammaksi. Pinttyneen tavan päälle saa rakennettua uuden, kun harjoituksia toistaa säännöllisesti.

Viestinnässä ”neutraalisuus on hyvä renki hitaan innostamisen pohjaksi, mutta isännäksi sitä ei saa päästää.” Pelkkä nyökyttely ja mumina eivät riitä pitkälle. Hymyilevät kasvot ja tunnepitoinen, vivahteikas puhe saavat ihmiset heräämään. Meidän tulee kuunnella ja osoittaa olevamme kiinnostuneita toisesta ihmisestä. Työn iloa ja innostusta lisää jatkuvasti saatava palaute. Eikä pidä unohtaa huumoria, sillä se yhdistää.

Tunnelman pilaajat

Mitä opettajan – tai opiskelijan – ei kannata luokassa tehdä? Tunnelman latistaa valittaminen, oman suuttumuksen ja vastenmielisyyden esiin tuominen. Ei kannata sysätä aamuäkeyttään tai huonoa säätä muiden kannettavaksi. Innostumisen tappajina toimivat myös hoputtaminen, päälle puhuminen, syyllistäminen ja vertaaminen toisiin.

Epämääräisen tai liian korkean tavoitteen asettaminen, jonka saavuttamiseksi ei anneta riittävästi apua, voi aiheuttaa stressiä, eikä intoa saavuttaa maali. On myös virhe rangaista niitä, jotka uskaltavat tuoda eriävän mielipiteensä ääneen. Tällaisia ”epäilijöitä” tarvitaan, vaikkakaan yksinään he eivät tiimiä pyöritä.

Sysää kaveri kohti flow:ta

Suomalaisessa kulttuurissa ei osata yhtyä toisen innostukseen. On helpompi tukea ahdingossa olevaa kuin yllyttää toista etenemään vielä korkeammalle innostuksen tasolle. Jos ideoija ei saa vastakaikua, ehdottajasta saattaa tuntuu, ettei häntä arvosteta. Into hiipuu.

Aalto-Setälä ja Saarinen nostavat esille menestyneitä suomalaisia startuppeja kuten Supercellin ja Rovion. Näissä yrityksissä pidetään tietoisesti yllä innostuksen ilmapiiriä, eikä virheitä murehdita. Ne tunnistetaan ja niistä opitaan, ja päälle voidaan juoda samppanjat, kuten Supercellissä tehdään.

Innostus vaatii rohkeutta. Aalto-Setälä ja Saarinen muistuttavat, että tästä rohkeudesta tulisi palkita arvostuksella ja myönteisellä huomiolla. Innovaatiot syntyvät ideoista ja ideat innostuksesta.

Pauli Aalto-Setälä
http://www.aalto-setala.fi/
https://twitter.com/PauliAS

Mikael Saarinen
http://www.speakersforum.fi/puhujat_ja_juontajat/puhuja_kuvaus/mikael_saarinen


Teksti Kati Laitinen
Kuvat Talentum

 

Comments are closed.