“Tekeekö joku opettaja oikeasti jotain Pecha Kuchia?”…

…kysyi kävelykaverini, kun kerroin nauhoittaneeni kurssilaisilleni ohjeita, miten Slidesharella saa kätevästi synkattua äänet kalvosettiin.

Alkoi muutaman kilometrin mittainen juttelu siitä, etten oikeastaan ajatellutkaan, että opettaja itse tekisi noita esityksiä, vaan että hän osaisi ohjata opiskelijoitaan niiden tekemiseen. Otetaanpa alusta.

Pecha Kucha on tiivis esitys, jossa asia kerrotaan kahdenkymmenen kuvan avulla niin, että jokaisesta kuvasta jutellaan 20 sekuntia. Koko esityksen kesto on siis 6 minuuttia 40 sekuntia. En ole mikään intomielinen PK-fani. Minun makuuni esitykset pakkaavat olemaan hiukan rauhattomia, olisin ehkä enemmän “kymmenen kuvaa viidessä minuutissa” -settien puolestapuhuja. Ajatusta esitysten tiivistämisestä kannatan kuitenkin lämmöllä.

Minusta Pecha Kuchat sopivat hyvin alkujohdatteluun ja suunnitelmien tai tulosten esittelyyn. Viime vuonna verkkopainotteisessa ammatillisessa opettajankoulutuksessamme opettajaopiskelijat esittelivät kehittämishankkeensa Slidesharessa jaettuina Pecha Kuchina, joita toiset opettajaopiskelijat kommentoivat. Monelta ohjattavaltani kuulin, miten hyvin oma hanke oli jäsentynyt, kun oli joutunut etsimään kuvia, joiden avulla hankkeestaan voisi kertoa. Toki toisten hankkeisiinkin pääsi tehokaasti sisälle katsomalla heidän esityksensä. Useimmat kuitenkin pitivät nimenomaan oman esityksen suunnittelua ja tekemistä oppimisen kannalta tärkeimpänä.

Tämän vuoksi siis vastasin kävelykaverille, että antamalla opiskelijalle tehtäväksi Pecha Kuchan, tarjoaa hänelle tehokkaan tavan sisäistää joku juttu. Jos esityksen vielä jakaa netissä, on siitä edellisen lisäksi ainakin seuraavia hyötyjä:

    • toisten esitykset voi katsoa kotona, jolloin arvokasta lähiopetusaikaa voidaan käyttää asian eteenpäinviemiseen, kun alkuymmärrys on jo olemassa
    • livenä 20 s/kalvo on todella vaativa esitystaidollinen suoritus, on armollisempaa harjoitella nauhoittamalla selostukset (joita voi tarvittaessa editoida, esim. leikata pois kohdat, joissa kieli meni solmuun)
    • opiskelijan on hyvä kerätä opiskeluajaltaan monipuolisia otoksia digitaaliseen portfolioonsa, jonne on pääsy senkin jälkeen, kun kurssi on ohi ja Moodlen ovet ovat sulkeutuneet
    • jakaminen on niin cool ja hip ja pop, että siihen vain kertakaikkiaan kuuluu kannustaa

Takaisin alkuun. Pitäisikö opettajan itse tehdä Pecha Kucha -esityksiä ja jakaa niitä  Slidesharessa (ja millä ajalla muka)? Ehkä, joskus. Voi olla, että johonkin usein toistuvaan kurssiin olisi kiva tehdä orientoiva Pecha Kucha, jonka opiskelijat voisivat katsoa ennakkoon. Tai jollei Pecha Kucha, jokin muu tiivis esitys, jossa hyödynnetään kuvia, puhetta ja muitakin ääniä.

Lopuksi ne ohjeet

Viime viikon lähipäivänä Arcadan somekurssilaiseni opettelivat rasteilla mm. luvallisten kuvien etsintää ja Audacityn käyttöä äänittämisessä ja äänitteiden editoinnissa. Ajatukseni oli, että kokoan tuotoksista Pecha Kuchan, joka kertoo osallistujien odotuksista, kokemuksista ja kehittämisajatuksista. Näin irralliset harjoitustehtävät saisi koottua kokonaisuudeksi. Tämän lisäksi nauhoitin Screenrillä (joka on yksi tämän etäjakson tutustumiskohteista) ohjeet esitysten tekemisestä. Kurssilaisten ei siis itse tarvinnut tehdä PK-esityksiä, vaan tulla tietoisiksi, miten voisivat niitä tehdä tai teettää, jos asia tulisi ajankohtaiseksi joskus myöhemmin.

Tässä blogissa on sellaiset asetukset, ettei esitysten upottaminen onnistu, mutta jos uteliaisuutesi heräsi, alla linkit Screenr-ohjeisiin ja Slidesharessa jaettuun tuotokseen. Esitykset ovat ruotsiksi. Viimeisessä kalvosetissä otsikkodian sanat ovat sulaneet yhteen konvertointivaiheessa, vaikka tuotankin ruotsia hapuillen, en sentään noin pahasti kompuroisi kirjoituksessa!

Edit 2.11.
Lähetin pojan asialle. Matti osallistuu koulutukseen, jossa kerrottiin, että YouTube-upotus onnistuu ihan vain linkin lisäämällä, ei pidä yrittää lisätä upotuskoodia. Myös Vimeosta pitäisi toimia samoin, mutta esim. Slideshare- ja Screenr-upotuksia ei voi tehdä (testasin myös WordPress.comissa eikä sieläkään onnistu Screenerien upotus, mutta Slideshare-upotus kyllä). Niinpä sitten exporttasin Screenr-videot Youtubeen ja kokeilen upottamista sen kautta. Safarissa en saanut upotusta ensin toimimaan, mutta täällä Firefoxissa toimii.

Hur kan man göra en Pecha Kucha på Slideshare, del 1

Hur kan man göra en Pecha Kucha på Slideshare, del 2

Sociala medier som ett verktyg i vuxenutbildningen – några reflektioner

Viimeisenä vielä viimevuotinen ohjeeni kehittämishankesuunnitelman esittämisestä Pecha Kucha -menelmällä.…kysyi kävelykaverini, kun kerroin nauhoittaneeni kurssilaisilleni ohjeita, miten Slidesharella saa kätevästi synkattua äänet kalvosettiin.

Alkoi muutaman kilometrin mittainen juttelu siitä, etten oikeastaan ajatellutkaan, että opettaja itse tekisi noita esityksiä, vaan että hän osaisi ohjata opiskelijoitaan niiden tekemiseen. Otetaanpa alusta.

Pecha Kucha on tiivis esitys, jossa asia kerrotaan kahdenkymmenen kuvan avulla niin, että jokaisesta kuvasta jutellaan 20 sekuntia. Koko esityksen kesto on siis 6 minuuttia 40 sekuntia. En ole mikään intomielinen PK-fani. Minun makuuni esitykset pakkaavat olemaan hiukan rauhattomia, olisin ehkä enemmän “kymmenen kuvaa viidessä minuutissa” -settien puolestapuhuja. Ajatusta esitysten tiivistämisestä kannatan kuitenkin lämmöllä.

Minusta Pecha Kuchat sopivat hyvin alkujohdatteluun ja suunnitelmien tai tulosten esittelyyn. Viime vuonna verkkopainotteisessa ammatillisessa opettajankoulutuksessamme opettajaopiskelijat esittelivät kehittämishankkeensa Slidesharessa jaettuina Pecha Kuchina, joita toiset opettajaopiskelijat kommentoivat. Monelta ohjattavaltani kuulin, miten hyvin oma hanke oli jäsentynyt, kun oli joutunut etsimään kuvia, joiden avulla hankkeestaan voisi kertoa. Toki toisten hankkeisiinkin pääsi tehokaasti sisälle katsomalla heidän esityksensä. Useimmat kuitenkin pitivät nimenomaan oman esityksen suunnittelua ja tekemistä oppimisen kannalta tärkeimpänä.

Tämän vuoksi siis vastasin kävelykaverille, että antamalla opiskelijalle tehtäväksi Pecha Kuchan, tarjoaa hänelle tehokkaan tavan sisäistää joku juttu. Jos esityksen vielä jakaa netissä, on siitä edellisen lisäksi ainakin seuraavia hyötyjä:

    • toisten esitykset voi katsoa kotona, jolloin arvokasta lähiopetusaikaa voidaan käyttää asian eteenpäinviemiseen, kun alkuymmärrys on jo olemassa
    • livenä 20 s/kalvo on todella vaativa esitystaidollinen suoritus, on armollisempaa harjoitella nauhoittamalla selostukset (joita voi tarvittaessa editoida, esim. leikata pois kohdat, joissa kieli meni solmuun)
    • opiskelijan on hyvä kerätä opiskeluajaltaan monipuolisia otoksia digitaaliseen portfolioonsa, jonne on pääsy senkin jälkeen, kun kurssi on ohi ja Moodlen ovet ovat sulkeutuneet
    • jakaminen on niin cool ja hip ja pop, että siihen vain kertakaikkiaan kuuluu kannustaa

Takaisin alkuun. Pitäisikö opettajan itse tehdä Pecha Kucha -esityksiä ja jakaa niitä  Slidesharessa (ja millä ajalla muka)? Ehkä, joskus. Voi olla, että johonkin usein toistuvaan kurssiin olisi kiva tehdä orientoiva Pecha Kucha, jonka opiskelijat voisivat katsoa ennakkoon. Tai jollei Pecha Kucha, jokin muu tiivis esitys, jossa hyödynnetään kuvia, puhetta ja muitakin ääniä.

Lopuksi ne ohjeet

Viime viikon lähipäivänä Arcadan somekurssilaiseni opettelivat rasteilla mm. luvallisten kuvien etsintää ja Audacityn käyttöä äänittämisessä ja äänitteiden editoinnissa. Ajatukseni oli, että kokoan tuotoksista Pecha Kuchan, joka kertoo osallistujien odotuksista, kokemuksista ja kehittämisajatuksista. Näin irralliset harjoitustehtävät saisi koottua kokonaisuudeksi. Tämän lisäksi nauhoitin Screenrillä (joka on yksi tämän etäjakson tutustumiskohteista) ohjeet esitysten tekemisestä. Kurssilaisten ei siis itse tarvinnut tehdä PK-esityksiä, vaan tulla tietoisiksi, miten voisivat niitä tehdä tai teettää, jos asia tulisi ajankohtaiseksi joskus myöhemmin.

Tässä blogissa on sellaiset asetukset, ettei esitysten upottaminen onnistu, mutta jos uteliaisuutesi heräsi, alla linkit Screenr-ohjeisiin ja Slidesharessa jaettuun tuotokseen. Esitykset ovat ruotsiksi. Viimeisessä kalvosetissä otsikkodian sanat ovat sulaneet yhteen konvertointivaiheessa, vaikka tuotankin ruotsia hapuillen, en sentään noin pahasti kompuroisi kirjoituksessa!

Edit 2.11.
Lähetin pojan asialle. Matti osallistuu koulutukseen, jossa kerrottiin, että YouTube-upotus onnistuu ihan vain linkin lisäämällä, ei pidä yrittää lisätä upotuskoodia. Myös Vimeosta pitäisi toimia samoin, mutta esim. Slideshare- ja Screenr-upotuksia ei voi tehdä (testasin myös WordPress.comissa eikä sieläkään onnistu Screenerien upotus, mutta Slideshare-upotus kyllä). Niinpä sitten exporttasin Screenr-videot Youtubeen ja kokeilen upottamista sen kautta. Safarissa en saanut upotusta ensin toimimaan, mutta täällä Firefoxissa toimii.

Hur kan man göra en Pecha Kucha på Slideshare, del 1

Hur kan man göra en Pecha Kucha på Slideshare, del 2

Sociala medier som ett verktyg i vuxenutbildningen – några reflektioner

Viimeisenä vielä viimevuotinen ohjeeni kehittämishankesuunnitelman esittämisestä Pecha Kucha -menelmällä.

About Irmeli Pietilä

HAAGA-HELIAssa olen opettajakorkeakoulun lehtori Irmeli Pietilä, nettimaailmassa minut tunnetaan nimellä Sun äitis. Blogeissa olen roikkunut vuodesta 2004. Ensimmäisen kerran käytin blogeja opetuksessa 2005. Työminän on jatkossa tarkoitus silloin tällöin kertoilla ajatuksia ja vinkkejä opettamisesta ja oppimisen ohjaamisesta.
This entry was posted in some and tagged , , , . Bookmark the permalink.