VERME- avain ammattikorkeakoulupedagogiikan kehittämisessä yhteisöllisesti

HAAGA-HELIAN ammatillisen opettajakorkeakoulun puolentoista vuoden (puolariohjelma) 2013–2014 opettajaopiskelijat tarkastelivat syksyn 2013 aikana lukupiireissään vertaisryhmämentorointia (ks. Osaava verme -ohjelma) eli vermeilyä teoreettisesti ja toiminnallisesti. Lukupiirikoonneista on paljastunut mukavasti, kuinka vermeilyyn liittyvät perusperiaatteet ovat puhutelleet lukupiiriläisiä. Usea lukupiiri tunnisti pienryhmätoiminnankin parhaimmillaan olevan verme-työskentelyä – vertaiset ovat systemaattisesti kehittämässä omaa ammatillista identiteettiään toisiaan tukien ja rakentavasti haastaen. Tämän lisäksi vermeilyn toiminnallisista työkaluista KERTOI-menetelmä oli tuntunut niin mielenkiintoiselta ja innostavalta, että sitä hyödynnettiin jopa lukupiirityöskentelyn tuoksinassa.

Ihan oikeita verme-ryhmiäkin on jo ehditty käynnistää useissa oppilaitoksissa. Verme-ryhmissä työstetään mm. oppilaitosten oppimisympäristöjä, SKILLS-toimintaa, ylemmän amkin koulutusohjelmaa sekä organisaatiokulttuurimuutoksia. Muutama puolarilainen on ehtinyt kuvata omassa oppimispäiväkirjassaan, kuinka verme-ryhmät ovat järjestäytyneet ja kokeneet tällaisen työskentelyn aloittamisen varsin antoisana.

Jos VERMEILY kiinnostaa ole yhteydessä Merja Alanko-Turuseen (merja.alanko-turunen@haaga-helia.fi) .

Comments are closed.