Pelkkää peliä?

Hauskaa viihdettä, ajattelet perjantai-iltapäivänä työpaikalla, kun kaverisi laittaa sinulle linkin testiin, kilpailuun tai mielipidekyselyyn.

Kyllä, mutta myös hyvin suunniteltua tiedonhankintaa, kuten datajournalisti Esa Mäkinen Helsingin Sanomista kertoi. Esimerkiksi hän nosti oman projektinsa, jossa lukija voi testata kielitaitonsa äidinkielen ylioppilaskokeessa. Kun tuhannet ihmiset osallistuvat tällaiseen testiin, saadaan huomattava määrä dataa toimituksen käyttöön. Tilastoidusta datasta voikin sitten löytyä jotain mielenkiintoista, josta puhdistamisen, analysoimisen ja visualisoimisen jälkeen saadaan julkaisukelpoinen juttu.

Toinen hyvä Mäkisen esiin nostama esimerkki oli Terveisiä maailmalta -palvelu, jossa ulkosuomalaiset voivat lähettää “postikortin” muodossa tervehdyksen Suomeen ja kertoa elämästään ulkomailla. Pelkkää hyvyyttään ei Sanoma-konserni  kuitenkaan ole sympaattista palvelua rakentanut, vaan kertyvä data hyödyttää myös mediajättiä. Muuten melkein tavoittamattomissa olevat ulkosuomalaiset
muodostavat erinomaisen lisän sen kontaktipankkiin eli kun toimitus seuraavan kerran tarvitsee ajantasaista tietoa kohdemaasta, se on puhelinsoiton päässä.

Tällaisen tiedonhankintakeinon hyvä puoli Mäkisen mukaan on se, etteivät pelit ole varastettavissa, kun taas tavalliset jutut leviävät verkossa uskomattoman nopeasti.

Luennon jälkeen jään miettimään, että testit, kyselyt, pelit
ovat mielestäni edelleen silti viihdettä, josta datajournalistit ‘tuskalla’ tuottavat viihdettä aikakauslehtiin, iltapäivälehtiin tai verkkosivustoille. En pidä tapaa luotettavana tiedonhankintakeinona sanomalehden toimitukselle. Tulisiko seuraavassa HS:n puolikkaan sivun graafissa lukea “suhtaudu varauksella ja huumorilla”? Enemmän kuin welcome julkisen sektorin avoimelle tiedolle!

Lähteet: Esa Mäkisen luento 27.8.2012
HS:n testit löytyvät osoitteesta http://www.hs.fi/testit

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.