Toimittaja, mene Twitteriin!

Sosiaalinen media on nyt sitä, mitä internetin olisi pitänyt olla jo alusta asti. Hallitse brändisi verkossa, jos sinä et sitä tee sen tekee joku muu. Näin lataa Haaga-Helian toimittajaopiskelijoille luennoinut YLE:n sosiaalisen median tuottaja Antti Hirvonen.

Tulevaisuudessa toimittajan pitää olla verkostoitunut myös sosiaalisessa mediassa.

– Toimituksessa tulee sopia sosiaalisen median käyttämisen säännöt tapauskohtaisesti. Pääsääntö on, että sosiaalisessa mediassakin kiinnostaa miltä susta tuntuu.

Uutiset löytyvät Twitter-seurattavien twiiteistä ja hastageista. Esimerkkinä Twitterin hyödyntämisestä Hirvonen esitteli juttunsa Greenpeacen aktivistien jäänmurtajan valtauksesta Storifyssä.
Ilman aktiivista Twitterin seurantaa olisi Hirvosen kirjoittama juttu Storifyihin jäänyt paljon laihemmaksi.
– Tässä on kuitenkin huomioitava, että Greenpeace on ollut lähes ainoa tiedonlähde.

Twitter-päivitysten eli twiittien välittäminen omille seuraajille ja niistä juttujen kirjoittaminen vaatii samanalaista tietojentarkistamista kuin tavallinenkin toimittajan työ. Pitää varmistaa ennen kuratoimista tai twiitin uudelleenpostaamista, että twiittaaja on todellinen henkilö ja todella tapahtumien keskellä.
– Kysyin Risto Uimoselta (Julkisen Sanan Neuvoston puheenjohtaja, toim. huom.) ja hänen mielestään Twitter-sanomisia saa käyttää suorana lainauksena kunhan mainitsee lähteen. Lähdekiritiikin tulee kuitenkin aina olla vahvaa.

Erilaiset kuratointityökalut ovat pian kaikissa toimituksissa arkipäivää ja jotkin uutissivut ovatkin pelkkiä kuratoimisen taidonnäytteitä. Yhtenä esimerkkiä Antti Hirvosen sivut Storifyssä ja lähes kokonaan kuratoimiselle perustuva uutissivusto Vivas.
Hirvosen mukaan sosiaalisesta mediasta saattaa saada toimittajan näkökulmasta takaisin.
– Ihmiset ovat Facebookissa,  uutiset ovat Twitterissä. Videot saa Youtubesta, kuvat Flickristä ja audiot taas SoundCloudista.

Antti Hirvosen suosituksia seurattaviksi Twitterissä mikäli kuratointi kiinnostaa:
@acarvin (National Public Radio, USA)
@AntDeRosa (Reuters)
@fieldproducer (Sky News)
@jussiahlroth (HS.fi)
@Lavrusik (Facebook)

Lisää Twitter-vinkkejä voit lukea Hirvosen tekemästä Toimittaja, näin käytät Twitteriä – lue 5 käytännön vinkkiä -jutusta Storifystä.

This entry was posted in Sosiaalinen media and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.