Some-kanavista Twitterillä on edelleen pienin merkitys naistenlehdille

Suomessa jaettiin jopa ensimmäinen Twitter-Finlandia ennen kuin itse liityin palveluun tämän kurssin myötä. Kukaan lähimmistä ystävistäni ei kuulu viserrysten maailmaan, mutta kaikilla on Facebook-profiili. Kuitenkin Twitterin puhutaan olevan jatkuvasti noususuhdanteessa, kun taas vanha tuttu Facebook menettää kävijöitään.

Twitterin nousun voi toki nähdä siinä, että monet johtavien lehtien toimittajat ovat siellä – myös pelkät lehdet. Minua kiinnostikin ottaa selvää, millainen merkitys Twitterillä on eri naistenlehdille. Lisäksi halusin verrata sen käyttöä tuttuun ja turvalliseen Facebookiin, jossa lehdet ovat olleet jo pidempään.

Valitsin naistenlehdet erilaisten kohderyhmien perusteella, joten lähestyin nuorten tyttöjen Demiä, kolmekymppisten Oliviaa ja noin viisikymppisten Gloriaa. Oli erittäin hankala löytää noin 40–50-vuotiaille suunnattuja naistenlehtiä Twitteristä: Gloriakin oli twiitannut vain viisi kertaa lokakuusta 2012 lähtien. Olisinkin halunnut kysyä heiltä, miksi he luopuivat Twitteristä? Kokivatko he sen tarpeettomaksi? No, näitä kysymyksiä en kuitenkaan päässyt esittämään, sillä Gloriasta ei vastattu minulle sähköpostiin eikä edes Facebookissa, jossa he päivittelevät useammin kuin viisi kertaa puolessa vuodessa.

Onneksi sain hyvät keskustelut aikaan Demi.fi:n tuottaja Julia Thurénin ja Olivian toimittaja Ninni Lehtniemen kanssa. Thurénin kanssa jäin vielä hieman pidemmäksi aikaa luuriin lörpöttelemään, sillä Demin osalta oleellista Facebookin ja Twitterin lisäksi oli heidän oma kotisivunsa Demi.fi. Siellä käydään Demin lukijoiden kesken kaikista vilkkain keskustelu.

Demi.fi:n suosio perustuu luultavasti anonyymiyteen – keskustelut käydään nimimerkeillä. Tämä tietysti aiheuttaa kiusaamista, ja siksi Demillä onkin ulkopuoliset moderaattorit kitkemässä sivustolla esiintyvää suukopua. Nimettömyydestä ei silti haluta luopua, sillä joillekin se on jopa toinen identiteetti. Thurén arvioi sen olevan tärkeä varsinkin pienten paikkakuntien käyttäjille, sillä leimautumisen pelko voi olla suuri. Itse koen, että järkevän keskustelun mahdollisuus alenee heti, kun ei tarvitse kommentoida omalla nimellä. Toisaalta soisin kyllä nuorille tähän nimettömyyteen mahdollisuuden, koska Thurénin tavoin uskon sen olevan monille hyvin tärkeä. Ja kuten olemme vauva.fi:n ja hommaforumin keskustelupalstoilta oppineet, ei nimimerkin takana kiusaaminen ole vain teinien hommaa.

Oliviaa olen pitänyt erityisen aktiivisena Facebookissa, luultavasti osittain Oma Olivia -kampanjoiden takia. Kampanjoiden aikana Olivia on siis pyytänyt lehden Facebook-faneja äänestämään kolmesta vaihtoehdosta milloin kansimallin ja milloin henkilöjutun haastateltavan. Halusinkin siis kysyä Ninni Lehtniemeltä, onko Oma Olivialla ollut vaikutusta lehden aktiivisuuteen Facebookissa. Yllätyin, kun Lehtniemi kiisti projektien lisäävän Facebook-aktiivisuutta. Facebook on toiminut lähinnä Oma Olivian tiedotuskampanjaväylänä. Jotain vaikutusta Oma Olivialla tosin on ollut Lehtniemen Facebook-käyttäytymiseen:

”Oma Oliviasta tulee ajatus, että lukijoitten kanssa on kiva tehdä yhdessä”, Lehtniemi sanoi.

Lehtiniemi onkin oppinut kysymään lukijoilta useammin neuvoa Facebookin kautta myös muiden kuin Oma Olivia -juttujen tekemiseen. Se taitaa olla toivottuakin, sillä Lehtniemi kertoi myös, että mitä enemmän Olivian fanit näkevät lehden status-päivityksessä vaikutusmahdollisuuksia lehden sisältöön, sitä enemmän statuksista pidetään.

Olivian Facebook-fanit ja lukijat haluavat siis vaikuttaa. Demin Facebook-fanit taasen eivät halua vastata kovinkaan hankaliin tai syvällisiin kysymyksiin Julia Thurénin mukaan. Mieluummin kerrotaan perjantai-päivän suosikkibiisi kuin otetaan kantaa homojen oikeuksiin.

Vieraillessani Olivian ja Demin Twitter-tileissä ensimmäisiä kertoja koin pienimuotoisen yllätyksen. Kuvittelin, että Olivian aktiiviset ja vaikutushaluiset lukijat olisivat rantautuneet myös Twitteriin ja osallistuneet aktiivisesti keskusteluun, mutta lehden Twitter-tili oli enimmäkseen yksinpuhelua. Demin lukijoiden osalta taasen ajattelin Twitterin olevan aivan liian ”vanha” foorumi, mutta sillä on esimerkiksi enemmän Twitter-seuraajia kuin Olivialla, ja jokunen nuori näyttäisi jopa käyttävän Twitteriä. Täytyy kuitenkin korostaa sanaa jokunen – ei Twitter vielä Irc-Gallerian tasolle ole nuorentunut.

Molemmat lehdet kommentoivat Twitterin merkityksen olevan kasvussa. Lentoon se ei ilmeisesti vielä ole lähtenyt. Thurén sanoi myös, että Demi liittyi Twitteriin tavallaan siksi, että sinne ”kuuluu” liittyä. Kuulostaa tutulta…

Vaikka Twitterin merkitys Olivialle ja Demille ei olisi vielä täydessä huipussaan, päivittävät he silti tilejään paljon tunnollisemmin, kuin allekirjoittanut. (Nimimerkillä 14 twiittiä.)

 

This entry was posted in Facebook, Sosiaalinen media, Twitter. Bookmark the permalink.