Etusivun häiritsevät mittatilaussaappaat

Kuten suurin osa teistäkin, minä käyn päivittäin tarkistamassa Iltalehden nettisivuilta vähintään isoimmat ja luetuimmat otsikot. Pitkää etusivua on mukava rullailla pehmeästi etusormella alaspäin. Voin unohtaa hetkeksi aiemmat tekemiseni ja antaa silmän tarttua justinbiebereihin ja muihin epäolennaisuuksia kirkuviin otsikoihin ilman sen suurempia häpeän tunteita, sillä tiedän tänäänkin ainakin miljoonan suomalaisen tekevän työpaikoillaan samoin.

Otsikoiden ja kuvien seassa, kolmen rullanpyörähdyksen päässä aloituspisteestä bongaan tutun firman mainoksen. Kenkiä mittatilauksena valmistava Boot Factory sijaitsi vielä muutama kuukausi sitten perheyrityksemme naapurissa Konalassa, pienen yritysalueen rähjäisimmässä varastorakennuksessa, rengasliikkeen yläkerrassa. Boot Factoryn omistaja on ihan mukava mies ja hänellä on iso parta (ei hipsteri-) ja 50-luvun rock ’n rollin arvomaailma. Yrityksen liikevaihto oli viimeisellä tilikaudella alle 400 tuhatta euroa. Miten on mahdollista, että näin pieni yritys voi mainostaa näin suurella nettisivulla?

Näkyvyydellä mitattuna Iltalehti.fi:n etusivu on Suomen paras paikka mainostaa. Ei täysin ylivoimaisesti, mutta paras kuitenkin. Jotkut muutkin saman ilmoitustilan mainostavista yrityksistä ovat hykerryttävän pieniä. Minna-kortti  – onnittelukortteja netistä. Liikevaihto noin 900 tuhatta ja nousussa. Kangasniemen Huvilaveistämö Oy – hirsitaloja Keski-Suomesta. Liikevaihto noin 800 tuhatta ja laskussa.

Halusin tuoda asian mediablogissamme esille kun kuulin innovaatioesitelmäluentohybridimonikanavaesitystä oppitunnillamme pitäneen Nokian Smart Devices –yksikön Entertainment Group –osaston kanaa (ei jauhelihaa) syövän Program Manager Mikko Lintusen kertovan seuraavaa: Eurooppalaisten digitaalisten yhtiöiden (mukaan lukien mediayhtiöt, mainostoimistot ja some)  pörssiarvo on nolla prosenttia koko digitaalisen maailman pörssiarvosta. Eurooppalaisille digitaalisille yrityksille jää alle viisi prosenttia tuloista. Suurin osa rahasta tulee Yhdysvalloista ja menee Yhdysvaltoihin. Myös eurooppalaista digirahaa virtaa jenkkeihin enemmän ja enemmän.  Google, Amazon, Apple ja Facebook rohmuavat digitaalisesta mediatilasta yli 80 prosenttia. (Lähde: Strategyfacts Gmbh ja Oliver Wyman: State Of the Industry, 2012)

Ehkä tämä pienen pieni esimerkki kertoo jotain Suomen mainosmyynnin arvostuksesta, ehkä ei. Totuus kuitenkin on, että kun CNN-uutissivustolla mainostavan sveitsiläisen Omegan sukelluskello löytyy James Bondin ranteesta, Boot Factoryn kengän löydät todennäköisimmin lahtelaisen moottoripyöräjengin siltä jäseneltä, jonka vasemman jalan koko on 39 ja oikean 44.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.