Toimittajan vinkit datajournalismista

Multimediatoimittaja Ville Juutilainen kävi luennoimassa Haaga-Helialla datajournalismista ja sen tuomista mahdollisuuksista median tulevaisuudessa. Esitys sisälsi lukuja, koodeja, taulukoita ja paljon asioita, joita en ajatellut kirjoittavan toimittajan opinnoissani ikinä tarvitsevan.

Muutamassa viime vuodessa datajournalismista on tullut iso osa toimitustyötä, ja sen avulla voidaan tehdä monia asioita entistä helpommin ja laajemmin. Datajournalismi ilmenee yksinkertaisuudessaan jutussa, jonka tiedonhankinnassa, esitystavassa tai kerronnassa on hyödynnetty dataa. Tällaisia voivat olla vaikkapa vuorovaikutteiset kartat, uutissovellukset ja testit.

Tähän asti pysyin hyvin mukana, mutta loppuosa luentoa meni minulta – ja varmasti monelta muultakin – hiukan ohi. Toimittajan kannalta nappasin kuitenkin muutamia hyviä vinkkejä.

  • Olemme kaikki yhtä hukassa. Datajournalismi ja sen käyttötavat kehittyvät jatkuvasti. Kukaan ei hallitse uutta tekniikkaa täydellisesti, ja aina voi kysyä neuvoa tai ideoida yhdessä koodaajien kanssa.
  • Toimittajan ei tarvitse osata koodikieliä. Riittää, että ymmärtää datan käyttömahdollisuudet ja on avoin datajournalismin yhdistämiselle omaan työhönsä.
  • Dataa löytyy monista eri paikoista. Joskus sen voi ladata netistä, joskus se lähetetään suoraan toimittajan sähköpostiin, joskus sitä pitää erikseen pyytää ja joskus dataa täytyy osata erotella ja ottaa käyttöön vain se hyödyllisin.
  • Datajournalismi arkipäiväistyy. Pelien, uutissovellusten ja kaupallisten palvelujen rajat limittyvät. Visualisoinneista ja sovelluksista tulee vuorovaikutteisia ja kolmiuloitteisia. Data on valtaa.

Kaikesta ymmärtämättömyydestäni huolimatta datajournalismi on ennen kaikkea kiinnostavaa. Juutilainen näytti meille esimerkkinä The New York Timesin tekemät datajournalistiset esitykset: upean visualisaation muotiviikkojen näytösten mallistoista ja tähtikarttamaisen esityksen huippuohjaajista ja näiden käyttämistä elokuvatähdistä.

Koodia, datajournalismia ja avointa dataa. Itse aion olla tälle kaikelle avoin.

This entry was posted in Avoin data ja journalistiset innovaatiot, Journalismin tulevaisuus and tagged , , . Bookmark the permalink.