Pelit ja journalismi treffeillä

Riku Rantala esitteli HAAGA-HELIAn journalismiseminaarissa Tunna Milonoffin kanssa luomaansa Docventures -projektia. Esityksen jälkeen käteeni jäi skumppalasi ja sana ”pelillisyys”.

Rikun ja Tunnan monikanavaisessa dokumenttihässäkässä lähes kaikki mahdolliset viestintävälineet oli valjastettu keskiviikkoillan ohjelman käyttöön. Dokumenttishowt tulivat ulos televisiosta, niitä pohjustettiin radiossa ja joku pätkä näytettiin myös elokuvakankaalta. Yleisö pystyi lähestymään studiota sosiaalisen median kanavien lisäksi kirjein, jopa faxein.

Jäin miettimään miten pelimäisyys ilmeni Docventuresissa, ja kuinka se ilmenee nykyisin muuallakin mediassa ja journalistisissa tuotoksissa.

Melkein kaikkia tuotoksia voi nykymaailmassa peukuttaa tykkäämisen merkiksi tai jakaa muille. Tuntuuhan se hyvältä kun ohjelman juontaja retwiittaa kingin ideasi tai kommenttiisi alkaa tulla peukaloita kanssa-ajattelijoilta. Kuin keräisi pisteitä pelissä. Ohjelmaa alkaa katsoa entistä aktiivisemmin löytääkseen jotain uutta ja kiehtovaa twiitattavaa, jotta pääsisi taas pätemään, ja kommentteja nostettaisiin televisioon.

Kuten Rantala sanoikin, ihmisten pätemisen tarvetta ei pidä aliarvioida.

Samoja pelielementtejä löytyy uutisjutuistakin. Juttujen välittömässä läheisyydessä numerot juoksevat pienten sosiaalisen median kuvakkeiden vieressä, ja kertovat kuinka paljon juttua on jaettu Facebookissa tai muualla. Uutissivustojen omat top10 listat ovat toimittajan peli. Kuinka saadaan oma juttu mahdollisimman korkealle listalla. Tykkäykset ja jakamiset helpottavat journalistin pisteiden laskua.

Mutta mikä on uutisjuttuja jakavan lukijan motiivi? Kyltymätön halu jakaa tietoa vai oman imagon luonti, vai kenties ihan vain keskustelun tarve. Varmaan kaikkia, ja vielä muitakin syitä on. Koukuttavaa on kuitenkin seurata, kuka lähtee kommentoimaan ja kuinka moni tykkää.

Pelillisyys on ajanut journalismin klikkikerjuulle. Ei auta kuin nostaa lapaset ilmaan ja sanoa, ok, pieleen meni. Mutta Riku ja Tunna taisivat onnistua mahdottomassa. He pystyivät hivuttamaan pelillisyyttä ja journalismia toisiaan kohden niin, että laadukas sisältö pysyi tuotteen mukana.

Pelit ja journalismi voivat olla menestyksekäs pari.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.