Media mainostaa poliitikkoja

Poliitikkojen blogit lehtien verkkoalustoilla ovat hämmentävä ilmiö. Blogi ei ole mainos, ilmoitus tai journalistisesti toimitettu juttu. Blogissa on vahva henkilökohtainen viesti tietystä aihealueesta, eli se ei ole puolueeton vaikuttamisen väline. Poliitikkojen blogeissa ei ole mitään väärää, mutta kun ne sijaitsevat journalistisin perustein toimitetun verkkolehden alustalla, hämärtyy journalismin objektiivisuuden käsite väkisinkin. Jos poliitikot maksaisivat käyttämästään tilasta ja se kävisi selkeästi ilmi, ei tässä olisi mitään häiritsevää. Onhan printtikin ollut aina maksettuja mainoksia täynnä. Mutta mitä lehdet siitä hyötyvät, että antavat poliitikkojen blogata verkkosivuillaan? Klikkauksia?

Poliitikkojen blogeja löytyy useiden sanoma- ja iltapäivälehtien verkkoalustoilta. Esimerkkinä Iltalehti: Verkossa on 31 poliitikon omat blogit, moni heistä oli ehdokkaana eurovaaleissa. Näennäisesti suurin osa puolueista on edustettuina, mutta kun katsoo tarkemmin, tasaisuus häviää. Kokoomus ja demarit poliitikot saavat eniten tilaa. Puolueiden poliitikoista kahdeksalla on blogi Iltalehden netissä. Vihreillä, keskustalla ja perussuomalaisilla on kaikilla neljä. Vasemmistoliitolla on kaksi ja kristillisdemokraateilla yksi. Koska Iltalehden blogit eivät maksa, poliitikot saavat ilmaista näkyvyyttä ajamilleen asioille lehden nettisivulla.

Blogit ovat osa uutta mediaa, josta toivotaan pelastajaa suuntaansa hakevalle media-alalle. Blogeja on verkossa tuhansittain ja niistä on tullut olennainen itsensä brändäämisen väline. Ilmaisunvapauden laajentuminen on sinänsä suotuisa kehitys, mutta pelisäännöissä on vielä hiomista. Blogin pitäminen on jo niin arkista ja itsestäänselvää, ettei ehkä tule ajatelleeksi, että on tilanteita joissa se ei kenties olekaan hyvän maun mukaista. Journalismin opiskelijana seuraan tätä kehitystä hiukan hämmentyneenä.

Blogeista on tullut tärkeitä, koska lukijat halutaan ottaa aktiivisemmin mukaan sisällöntuotantoon ja antaa myös ”tavallisten” ihmisten äänen kuulua mediassa. Siitä huolimatta blogeja vielä hieman vähätellään, koska ne ovat niin tiukan subjektiivisia eivätkä aina ammattilaisten kirjoittamia. Iltalehdessä oltiin hieman hölmistyneitä, kun kyselin blogien maksullisuudesta. Siinä maailmassa ei raha liiku.

Poliitikot eivät ole kuitenkaan taviksia, vaan yhteiskunnallisesti merkittäviä julkisuuden henkilöitä, politiikan ammattilaisia. Jo heidän yksityisyydensuojansa on kapeampi kuin muilla. Tarjoamalla poliitikoille vapaan ja ilmaisen foorumin, vallan vahtikoiran murina muuttuu piipitykseksi.

Journalistin ohjeiden liitteessä sanotaan, että yleisön tuottamaa aineistoa tiedotusvälineen ylläpitämällä verkkosivulla ei pidetä toimituksellisena aineistona. Ei auta, vaikka raja toimituksellisesta aineistosta pidetään tiukkana, kun koko journalistisen objektiivisuuden käsite horjuu.

 

 

 

 

 

 

 

 

This entry was posted in Sosiaalinen media and tagged , . Bookmark the permalink.