Muuttuva media luo mahdollisuuksia

Journalismia opiskeleva ei voi olla törmäämättä pessimistisiin ennustuksiin, jotka toki pohjautuvat kylmään faktaan, journalismin tulevasta rappiosta.

“Journalismi kuolee, kun kukaan ei lue enää paperilehtiä.” “Ilman paperilehtien ilmoitusmyyntiä ei ole varaa tehdä kunnon journalismia.” “Toimittaja valmistuu työttömäksi.

Kansallisen Mediatutkimuksen viime helmikuussa julkistaman tiedotteen mukaan suurin osa suomalaisista lukee edelleen lehden painettua versiota: 92 prosenttia viikoittain ja 60 prosenttia päivittäin. Tietokoneella lukeminen on laskenut hieman, mutta matkapuhelimella ja tabletilla luetaan yhä enemmän. Syksyllä 2013 15 prosenttia luki tabletilla lehteä ja matkapuhelimella lehteä luki 28 prosenttia.

Sanomalehtien levikki on laskenut vajaan kymmenen vuoden aikana lähes miljoonalla kappaleella. Kun vuonna 2005 sanomalehtien kokonaislevikki oli Levikintarkastus Oy:n tilaston mukaan 3,047 miljoonaa, vuonna 2012 vastaava luku oli vain 2,519 miljoonaa.

Erilaiset julkaisualustat luovat kuitenkin myös mahdollisuuksia kokeilla, ottaa riskejä ja olla luova. Esimerkiksi tabletilla pitkienkin juttujen lukeminen on miellyttävää, kun sivuja voi kääntää lehden tapaan ja jutut voi taittaa visuaalisesti kiinnostaviksi.

Toisaalta moni pitkä juttu jaksaa pitää lukijan otteessaan, luki sitä sitten tietokoneella tai tabletilla. Ja parasta verkko- ja mobiilijulkaisuissa on, että tekstin ja valokuvien lisäksi juttu voi sisältää grafiikkaa tai videoita. Hyvä esimerkki kokeilevasta ja visuaalisesti kiinnostavasta jutusta on BBC:n toimittajan Mark Doylen kirjoittama artikkeli Ruandassa kansanmurhan aikana työskennelleestä rauhanturvaajasta.

Se, että on kiire, ei ole enää tekosyy olla seuraamatta uutisia. Esimerkiksi kolmesti päivässä ilmestyvä The New York Timesin Times Minute kattaa tärkeimmät uutisaiheet minuutissa. Eikä journalismin laatu kärsi.

Vaikka verkko- ja mobiilijulkaisemisella ei välttämättä korvata paperisen lehden tappioita, täytyy muistaa sähköisiin julkaisualustoihin siirtymisen mahdollisuudet. Nyt voimme tavoittaa myös heidät, jotka eivät paperista lehteä lukisi. Ja sitä paitsi journalismin tehtävä on tiedottaa, viihdyttää, herättää keskustelua ja koskettaa – ei tehdä voittoa.

This entry was posted in Journalismin tulevaisuus. Bookmark the permalink.