Mitä yhteistä on Docventuresilla ja stop-merkillä?

Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin juontaman, paljon huomiota saaneen Docventuresin toisen tuotantokauden jaksot pyörivät syksyn keskiviikkoiltoina kakkosella. Omassa olohuoneessani arki-iltoina kello 21 eteenpäin on yleensä melko rento ja hiljainen tunnelma, mutta nyt menneinä keskiviikkoina niihin aikoihin on sohvan nurkissa ollut havaittavissa poikkeuksellista valppautta ja kokonainen rykelmä erilaisia viiltäviä tunnetiloja.

Tämän viikon järjestykseltään neljännen jakson teema on totuus. Ohjelmantekijät kehottavat katsojia jakamaan omia totuuksiaan sosiaalisen median välityksellä. Kysymys kuuluu: Mikä tosiasia koko Suomen kansan pitäisi tietää? Parhaat palat näytetään keskiviikon jakson aikana.

Tämän kunniaksi aion laukoa nyt omat totuuteni aiheesta Docventures.

Totuus 1. Docventures on onnistunut multimediatuote.

Perinteisesti multimedialla tarkoitetaan kuvan, äänen ja tekstin yhdistämistä ja niiden välittämistä sähköisten viestimien kautta. Docventuresista puhuttaessa käytetään termiä sosiaalinen televisio, mutta oma määritelmäni ohjelmalle on lähempänä oivallisesti eri osa-alueita yhdistelevää multimediapläjäystä. Docventures on sekoitus televisiota, dokumenttielokuvaa, keskusteluohjelmaa, Facebookia, Twitteriä, radiota, erilaisia kampanjoita.. Muokataan tässä totuudessani multimedian määritelmää tai ei, Docventures on moni median eri muotoja yhdistelevä paketti. Ja se toimii hyvin.

Totuus 2. #Docventures on median murroksen edelläkävijä.

Nettisivuillaan (http://yle.fi/aihe/docventures) Docventures lupaa olevansa Yle-veron tykeintä vastinetta. Vaikka tuotantokaudesta on vielä paljon näkemättä, tämä lupaus on jo ainakin yhdestä näkökulmasta lunastettu.

Muuttuvassa mediassa mediatalojen on mielestäni kehitettävä ensisijaisesti niitä mediasisältöjä, joiden käyttö on jatkuvassa kasvussa. Yksinkertaisesti kannattaa siis takoa siellä, missä rauta on kuumaa.

Yle ilmoitti viime viikolla aloittavansa YT-neuvottelut. Surullisen uutisen yhteydessä ilmoitettiin myös jotain positiivista. Yle aikoo uudistaa toimintatapojaan ja lisäksi kehittää uudenlaisen mediakäytön sisältöjä ja palveluita. Takomolla siirrytään nyt kohti suurempia astelukuja, minkä näen ehdottoman hyvänä asiana.

Multimediapläjäyksenä Docventures on tällä hetkellä tykeintä Ylen tarjoamaa tavaraa uudenlaiseen mediakäyttöön, mistä voivat myös muut mediatalot ottaa opiksi.

Totuus 3. Docventures tekee sen, mitä mediatuote voi parhaimmillaan tehdä yleisöille. Ei pelkästään näytä, vaan pysäyttää katsomaan.

Tämä on totuuksistani tärkein. Docventures on sarja dokumenttielokuvia, joissa käsitellään yhteiskunnallisesti tärkeitä aiheita. Tämä multimediapläjäys onnistuu myös joka viikko herättämään laajaa keskustelua esittämistään aiheista.

Se ottaa vasemmalla kädellään kiinni yleisön toisesta olkapäästä, oikealla toisesta. Sitten se ravistaa lujaa.

This entry was posted in Journalismin tulevaisuus. Bookmark the permalink.