Keventäjät tavoittelee pysyvää elämänmuutosta

Keventäjien tuottaja Anna Huuhtanen kertoi verkkopohjaisen painonhallintapalvelun toiminnasta.

Palvelun ydinkohderyhmä on terveydestään kiinnostuneet aikuiset ja erityisesti naiset. Palvelu tavoittaa käyttäjät ympäri Suomea.

Keventäjien lähtökohta on tieteellinen ja suositusten mukainen – tuloksia ei tavoitella kohudieeteillä. Tavoitteena on kokonaisvaltainen elämäntapojen muutos. Tärkeänä pidetään terveitä elämäntapoja ja painonhallintaa. Iskulause kuuluu näin: “Pysyvä elämänmuutos alkaa tästä. Liity nyt!”

Keventäjät-palvelu vaikuttaa olevan aidosti kiinnostunut käyttäjiensä kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Tarjolla on niin ruokapäiväkirjaa ja yksilöityä liikuntaohjelmaa kuin vertaiskeskusteluakin.

Kaikki kuulostaa hyvältä, kunnes otetaan huomioon raha, jonka merkitystä ei oi vähätellä.

Keventäjien nettisivuilla on Testaa itsesi -laskuri, johon syötetään oma paino, tavoitepaino ja pituus. Kokeillaanpa!

Tulos: “Sinulla ei ole mitään lääketieteellistä syytä pudottaa painoasi. Liika laihtuminen voi kaiken lisäksi olla vaarallista terveydellesi. Sinun ei pidä liittyä Keventäjiin tai olla jäsenemme jos olet alipainoinen. Valitettavasti, emme hyväksy jäseneksemme henkilöitä, joiden painoindeksisi (Body Mass Index, BMI) on alle 20. Pidä tavoitteenasi terveellisiä elämäntapoja – älä painonpudotusta. Onnea matkaan! ”

Eikö raha kelpaa?

Vaikka palvelu pyörii rahalla, ja voittoa tavoitellaan, ideologia kuitenkin menee Keventäjissä senkin edelle. Ainakin näennäisesti. Oman mausteensa tuo myös se, että kyseessä on erittäin kilpailtu ala, jossa ilmaisiakin palveluita on tarjolla.

Keventäjät kampanjoi vuoden alussa: silloin kun laihdutusbuumi on suurimmillaan. Mainostajille verkkopalvelu on lottovoitto, koska Keventäjien kohderyhmä on jo valmiiksi valikoitunut.

Tuloja Keventäjät saa kuluttajatuotoista, mainonnasta ja muusta kaupallisesta yhteistyöstä.

Jäsenten tyytyväisyys on Huuhtasen mukaan etusijalla, ja tyytyväisyyskyselyn tuloksia jännitetään joka kevät. Viime vuonna jäsenistä 91 prosenttia olivat joko erittäin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä. 90 prosenttia jäsenistä suosittelisi palvelua myös muille.

“Uskomme good willin voimaan. Jos ihminen on tyytyväinen meidän palveluun, hän todennäköisesti myös palaa ja ehkä tuo kaverinkin mukana”, Huuhtanen kertoo.

Huuhtasen mukaan uusitut jäsenyydet ovat Keventäjille merkittävä tulonlähde. Sen takia Keventäjät haluaa pitää asiakkaat niin tyytyväisinä kuin voi.

Keventäjien tavoite on se, että asiakas ei lihoaisi uudestaan. Tämä on tietysti ristiriidassa tulovirtojen kanssa, koska palvelun käyttäjän lihottua, hän todennäköisesti palaa uudestaan jäseneksi. Toisaalta käyttäjä voi myös siirtyä käyttämään jotain toista palvelua.

Asiantuntijoina Keventäjissä on liikunta- ja ravitsemusalan huippujaosaajia. “Kyllä me olemme ihan tosissamme. Haluamme auttaa ihmisiä muuttamaan elämäntapoja”, Huuhtanen sanoo.

Kunpa rahan merkitys ei nousisi liian suureksi. Ikinä.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.