Hei, pelataan uutisia

Uutispelien kehittäjät yrittävät selittää maailmaa uusilla tavoilla, pelillisyydellä ja leikkisyydellä.

Jyväskylän yliopiston lehtori, FT Marko Siitonen näkee uutispeleissä ja datajournalismissa yhtymäkohtia. Siitonen kertoo Päivälehden museossa pidetyssä Uutisia pelaamassa -seminaarissa, että sekä datajournalismissa että uutispeleissä aineiston tekijät haluavat yksinkertaistaa vaikeasti ymmärrettäviä asiakokonaisuuksia. ”Tuodaan vaikeasti selitettäviä asioita lähemmäs lukijaa, parhaimmillaan”, Siitonen kertoo.

Siitonen myöntää, että tekijät ovat myös epäonnistuneet sovelluksissaan. Uutispelien suunnittelijat tekevät rohkeita kokeiluja, koska koskaan ei voi etukäteen tietää, miten lukijat sovelluksia käyttävät. Pelit ovatkin kutsu leikkivään kokeiluun. ”Kyse on enemmän siitä prosessista, miten ihminen saadaan ymmärtämään asiat uudella tavalla”, Siitonen selventää. ”Motivaatioksi voi riittää, että pääsen kokeilemaan, miten ratkaisen valtion budjetin.

Tutkimusavustaja Sanna-Kaisa Launonen Jyväskylän yliopistosta esittelee erilaisia sovelluksia, joissa on käytetty uutispelien keinoja. Yhdeksi esimerkiksi Launonen nostaa Los 33 -sovelluksen, jossa pelaaja pääsee pelastamaan Chilen kaivosonnettomuudessa loukkuun jääneitä kaivostyöntekijöitä.

Launonen pohtii uutispelin aiheuttamaa jännitettä: tulkitaanko uutispeliä pelinä vai uutisena? ”Uutispeleillä on fiktiivisuuden leima. Niiden ei odotetakaan näyttävän totuudellisia tapahtumia”, Launonen toteaa.

Myös totuudenmukaisuus ja uskottavuus pohdituttavat tutkimusavustajaa. Miten asiat esitetään läpinäkyvästi? Esille nousee myös median lukutaito: osaavatko lapset ja nuoret erottaa fiktiivisen ja todellisen? “Hankalia kysymyksiä”, Launonen myöntää.

Uutispelien suunnittelusta kertoo FM Jukka Varsaluoma Jyväskylän yliopistolta. Varsaluoma korostaa suunnittelun tärkeyttä. On mietittävä mikä se ilmiö on, joka halutaan uutispelillä tuoda esille. Mikä on se ydinasia, jota pelaaja tekee. Varsaluoma korostaa, että uutispelin on oltava helposti lähestyttävä ja omaksuttava.

Seminaarin viimeinen puhuja, Helsingin Sanomien uutispäällikkö Esa Mäkinen, pyrkii pitkässä juoksussa sitouttamaan kävijän. ”Pelit eivät automaattisesti vedä lukijoita”, Mäkinen kertoo. Uutinen pitää perustella sisällöllä eikä otsikkokaan ole merkityksetön.

 

Uutispelejä etsimässä. Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden ja tietotekniikan laitosten 2013–2014 tutkimusprojekti etsii vastauksia kysymyksiin, kuinka pelillistämistä on hyödynnetty journalismissa ja kuinka kohdeyleisö ottaa vastaan ja tulkitsee pelillistettyä journalismia. Hanketta rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö.

 

This entry was posted in Journalismin tulevaisuus. Bookmark the permalink.