Docventures teki asiasisällöistä viihdettä – tyylillä

Tänä syksynä koulutusohjelmassamme tarjottiin ainutlaatuista tilaisuutta: tule tekemään sosiaalista televisiota paremmin kuin Docventures!

Docventures on tarkasti rakennettu transmediallinen tuote. Viikkoteemoilla etenevä kokonaisuus alkaa maanantaisin uuden aiheen launchaamisella sosiaalisessa mediassa, yleensä esittelemällä viikon elokuvan traileri tai viikon gallupkysymys. Keskiviikkopäivisin kuullaan Yle Puheen taajuudella ohjelman johtohahmoja Riku Rantalaa ja Tunna Milonoffia, ja saman päivän iltana on itse päätapahtuma, eli tv-lähetys klo 21. Sekä radioon että televisioon marssitetaan mukaan asiantuntijavieraita, joiden kanssa pureudutaan viikkoteemaan keskustelun kautta. Myös katsojia muistetaan lähetyksissä kannustaa keskusteluun sosiaalisen median kanavissa häshtägillä #docventures.

Aihetunniste pyörii joka viikko Suomen twiitatuimpien kärjessä, ja Facebookissa ohjelma rikkoi hiljattain 80 000 tykkääjän rajan. Voidaan jo alkaa puhua merkittävästä määrästä porukkaa. Mikä Docventuresin konseptissa on sitten niin toimivaa, että se pystyy kilpailemaan katsojamäärissä Big Brotherin kanssa? Eiväthän Ylen kanavilla näytettävät dokkarit ennen olleet mediaseksikkäitä.

Kurssin myötä pääsimme kurkistamaan Docventuresin kulisseihin, ja ideoimaan sekä toteuttamaan sisällöntuotantoa Docventuresin sosiaalisen median kanaviin yhdessä ohjelman tuottajien kanssa. Tämä ei toki ollut alkuperäinen kurssin rakennesuunnitelma – homma eteni viikkoteemojen puitteissa vapaan ideoinnin ja assosiaation kautta varsin sujuvasti. Edelliskauteen verrattuna tänä syksynä uutta oli – Riku Rantalan ilmausta lainaten – puolimilitantit leffakerhot, joita on syksyn edetessä perustettu 11 kappaletta eri puolille Suomea. Leffakerhoille luvattiin aikaa myös suoriin lähetyksiin tervehdysten muodossa, mutta myös muita mahdollisuuksia kerhojen aktivointiin ideoitiin.

Docventuresin suosion syiksi voisi listata useitakin asioita lähtien Rikun ja Tunnan henkilöhahmoista, mutta itselleni ohjelman varsinaiset ansiot valaistuivat kurssin aikana seuraaviksi:

1) Docventures on onnistunut uudistamaan tv:n katselun.

Ennen varsin yksisuuntainen viestintäkanava on nyt osa interaktiivista mediaverkostoa, jossa katsojat keskustelevat ohjelmasta sosiaalissen mediaan kanavissa sekä tuottavat itse sisältöjä.

2) Docventures on tehnyt vakavista aiheista kiinnostavia, erityisesti nuorten aikuisten silmissä.

Median viihteellistymistä itkevät voivat alkaa katsoa toiveikkaasti tulevaisuuteen: Docventures on todiste siitä, että tärkeästä ja vakavasta aiheesta saadaan tehtyä viihdyttävä ilman, että asiasisältö tai sanoma kärsii. Ohjelman Facebook-ryhmässäkin eniten suosiota keräävät nimenomaan asiasisältöiset postaukset, eivät huumorilla höystetyt jutut.

3) Docventures on saanut aktivoitua katsojiaan oikeasti tekemään jotain asioiden muuttamiseksi.

Internetin ja sosiaalisen median valtakaudella saamme helposti tietoa erilaisista maailman epäkohdista – ja osoitamme tukemme tärkeän asian puolesta klikkaamalla Facebookin ”Tykkää”-nappia. Omatunto puhdistettu?

Docventuresin 1. kaudella 30 000 ihmistä ilmoitti osallistuvansa lihattomaan lokakuuhun vastalauseena länsimaiselle lihan liikakulutukselle. Tällä kaudella verenluovutuskampanja #vertapakkiin on kerännyt Veripalvelulle satoja uusia verenluovuttajia, ja Hyvinvointivaltion Kummit puolestaan on saanut taakseen lähes 14 000 hyvinvointivaltion tukijaa: syyskuun alussa valtion tileille oli ilmestynyt lahjoituksia jo 6600 euron edestä.

Dokkarien näyttäminen televisiossa tulee tuskin koskaan olemaan tätä suositumpaa.

This entry was posted in Journalismin tulevaisuus, Sosiaalinen media. Bookmark the permalink.