Kuinka mainonta valloittaa WhatsAppisi

Jakaminen, jakaminen, j-a-k-a-m-i-n-e-n. Tuleeko jo korvista? Hyvä, ehkä joku joka huomaa korvistasi valuvat jaot kotisohvallaan ja löytää sisältömme.

Yksityinen, kaverilta toiselle tapahtuva sisällön jakaminen on nyt kuuma juures mediabisneksessä. Sosiaalisen median käyttötapojen kehityksen vanavedessä yleisöjä jahtaavat some-hait haluavat nyt valloittaa myös pikaviestimesi.

Sisällön jakamisen kanavia tarvitaankin lisää. Facebook ja Twitter alkavat olla kypsässä vaiheessa, eivätkä kasva enää kovaa vauhtia länsimaissa.

Nuoriso pakenee yksityisiin pikaviestimiin. Mediatalot tulevat perässä. Helsingin Sanomien Nyt-liitteen ja Ylen Kioskin tuoreen sisällön tiedotteet saa jo tilattua kätevästi WhatsAppiin, josta sinun toivotaan jakavan sitä mahdollisimman laajalle.

Tekstiviestien aikakautena en olisi koskaan jakanut puhelimeeni tulleita yritysten tiedotteita. Tekstiviestini ovat henkilökohtaista aluettani ja kunnioitan ihmisten yksityisyyttä.

Mutta WhatsApp on nyt sosiaalista mediaa. Käsitteen muodonmuutos on mitä käytännöllisin sisällön mainostajien kannalta. Kun WhatsApp onkin sosiaalinen media, sen voi laittaa samaan lokeroon kuin omistajansa Facebookin nimeä kantavat palvelut. Somessa kaupallinen tiedottaminen kuuluu asiaan.

Sosiaalisessa mediassa mainonnan, ja käyttäjien seurannan, peruste on sama kuin painetuissa lehdissä – mainostuloilla rahoitetaan palvelua.

Sisällön jakamisen kaupallinen seuranta ja analyysi tarvitsevat tuekseen sellaisen asian kuin ”referrer”. Lyhyesti sanottuna se on tunniste, jolla sisällön jakelija voi seurata linkkien leviämistä ja jakotapaa, joskus jopa yhden jakajan tarkkuuteen asti.

WhatsApp ei kuitenkaan ole ilmainen palvelu, ja kommunistisessa Ukrainassa syntynyt WhatsAppin perustaja Jan Koum on kaikenlaisen kyttäyksen vastustaja, jopa niin, että WhatsApp ensimmäisenä pikaviestimenä alkoi salata tehokkaasti Android-sovelluksien väliset viestit viime vuoden lopulla.

Vielä minua ei kytätä WhatsAppissa. Toivon, että Koum pitää linjansa. Minulle WhatsApp on vielä pikaviestin, siinä missä ovat olleet tekstiviestit, ICQ ja Microsoftin Messenger. Uutiskirjeen voin tilata, mutten tahdo siitä sosiaalista mediaa, jossa jokaista liikettäni seurataan.

This entry was posted in Sosiaalinen media, WhatSapp and tagged , , . Bookmark the permalink.