On aika suuntautua digitaalisesti

Me journalismin opiskelijat olemme tottuneet kuulemaan, kuinka printtimedia on kuolemassa ja digilehdet valtaavat alan. Yritysten digitalisoituminen on kuitenkin välttämätöntä melkeinpä alalla kuin alalla, jos mielii menestyä yrityksenä.

”Digitaalisuus” sanana saattaa monen korvaan kuulostaa it-alaan liittyvältä termiltä. Tiina Laiho kertoi luennollaan Haaga-Heliassa 30.9, että digitaalisuudella tarkoitetaan digitaalista transformaatiota, joka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko yrityksen liiketoimintaan. Digitaalinen transformaatio muuttaa yrityksen strategiaa ja liiketoimintamalleja sekä vaatii uudenlaisia prosesseja ja uudenlaista johtamista. Digitaalinen transformaatio koskettaa koko henkilöstöä ja tämä on mahdollisesti se hidastava tekijä digitalisoitumisessa. Vanhojen konkarien työtapoja ja ajattelumalleja voi olla hidasta muuttaa. Suomella olisi erinomaiset valmiudet maana digitalisoitua ja menestyä, mutta valitettavasti olemme monia muita maita jäljessä. Työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteen mukaan pk-yrityksistä vain kahdeksan prosenttia on digitaalisesti suuntautuneita.

Tulevaisuuden yritykset

Laiho mainitsi luennollaan, että tällä hetkellä nousevat, tulevaisuuden suuret yrityksen ovat digitaalisuuden lisäksi yrityksiä, jotka eivät omista tai myy konkreettista tavaraa. Nämä yrityksen myyvät palveluja ja tätä kautta kustannuksetkin pysyvät pienempinä. Tulevaisuuden suuria yrityksiä ovat mm. Airbnb, Uber ja Snapchat.

Uber hienoa

Yhdysvaltalainen yritys Uber aloitti toimintansa Suomessa viime vuoden lopussa. Yrityksen toiminnan laillisuudesta on ollut paljon keskustelua, mutta palvelukonseptina Uber on onnistunut. Uber ei kevennä lompakkoa yhtä paljon, kuin perinteinen taxi ja palautteen anto kulkee molempiin suuntiin. Asiakas antaa arvion kuljettajasta ja kuljettaja asiakkaasta. Runsaasti huonoja arvosteluja kerännyt kuljettaja poistetaan Uber:n kuljettajalistoilta ja ”huonoa” asiakasta ei oteta enää kyytiin.

Perinteisten taxien olisi nyt aika keksiä jokin valttikortti menestyäkseen. Laiho mainitsi luennollaan, että taxeihin on ideoitu asennettavaksi mm. ilmanlaadun mittareita. Tulevaisuuden menestyvän yrityksen salaisuus voisikin olla toimialojen yhdisteleminen teknologiaan hyödyntäen.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.