KORKEAKOULUKENTÄN MUUTOKSISSA ON HYVÄ PITÄÄ KESKUSTELUISSA OSAAMISPERUSTAISEN JA TIEDEPERUSTAISEN AJATTELUN EROT toteaa Hannu Kotila

Useampi ammattikorkeakoulun rehtori on visioinut viime päivinä korkeakoulukentän tulevaisuutta. Jorma Niemelä (SK 28.2.) hahmottelee meille korkeakoulukenttään pragmaattisen mallin: se sisältää yliopiston ja ammattikorkeakoulujen liittoumia eli alueellisia korkeakouluja, yliopistoja, ammattikorkeakouluja, kansainvälisiä liittoumia sekä kansallisia työelämätarpeen mukaisia toimijoita.

Korkeakoulukenttä varmasti muuttuu ja uudistuu, mutta myös tulevaisuudessa on hyvä pitää keskustelussa esillä osaamisperustaisen ja tiedeperustaisen ajattelun erot. Työmarkkinat tarvitsevat molempia. Osaamispohjaisuus on tapa ajatella työelämää osaamisvaatimusten kautta. Sitä pyrkii myös Osataan!-hanke edistämään.

Kirjoittaja on  Hannu Kotila, yliopettaja, KT, HAAGA-HELIA Ammatillinen opettajakorkeakoulu

 

Kirjoitus on osa Osataan!-hankkeen uutiskirjettä, jonka voit lukea kokonaan tästä linkistä

Osataan!-hanke – Osaamisen arviointi työssä työpaikkojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistoimintana (2012–2014)

Osataan-hankkeen tavoitteena on kehittää ammattikorkeakouluille ja työpaikoille malleja, joiden avulla luodaan väyliä osaamislähtöisiin tutkintoihin ja nopeaan valmistumiseen. Vuonna 2015 käytössä on välineet, joilla ammattikorkeakoulut sekä työpaikat arvioivat opiskelijan työelämässä kertynyttä osaamista. Tämä osaaminen voidaan lukea osaksi ammattikorkeakouluopintoja ja näin voidaan lisätä tutkintojen työelämävastaavuutta ja vauhdittaa opiskelijan valmistumista työelämään. Hanketta rahoittaa Euroopan Sosiaalirahasto (ESR) ja Pirkanmaan ELY-keskus.

Comments are closed.