VERME- avain ammattikorkeakoulupedagogiikan kehittämisessä yhteisöllisesti

HAAGA-HELIAN ammatillisen opettajakorkeakoulun puolentoista vuoden (puolariohjelma) 2013–2014 opettajaopiskelijat tarkastelivat syksyn 2013 aikana lukupiireissään vertaisryhmämentorointia (ks. Osaava verme -ohjelma) eli vermeilyä teoreettisesti ja toiminnallisesti. Lukupiirikoonneista on paljastunut mukavasti, kuinka vermeilyyn liittyvät perusperiaatteet ovat puhutelleet lukupiiriläisiä. Usea lukupiiri tunnisti pienryhmätoiminnankin parhaimmillaan olevan verme-työskentelyä – vertaiset ovat systemaattisesti kehittämässä omaa ammatillista identiteettiään toisiaan…

Lue lisää…

KORKEAKOULUKENTÄN MUUTOKSISSA ON HYVÄ PITÄÄ KESKUSTELUISSA OSAAMISPERUSTAISEN JA TIEDEPERUSTAISEN AJATTELUN EROT toteaa Hannu Kotila

Useampi ammattikorkeakoulun rehtori on visioinut viime päivinä korkeakoulukentän tulevaisuutta. Jorma Niemelä (SK 28.2.) hahmottelee meille korkeakoulukenttään pragmaattisen mallin: se sisältää yliopiston ja ammattikorkeakoulujen liittoumia eli alueellisia korkeakouluja, yliopistoja, ammattikorkeakouluja, kansainvälisiä liittoumia sekä kansallisia työelämätarpeen mukaisia toimijoita. Korkeakoulukenttä varmasti muuttuu ja uudistuu, mutta myös tulevaisuudessa on hyvä pitää keskustelussa esillä osaamisperustaisen…

Lue lisää…