Siirry suoraan sisältöön

Uusi luksus on elämyksiä, mutta vastuullisesti

Uutta luksusta on keskittyminen olennaiseen eli essentialismi. Merkityksellisyys on se kuuluisa uusi musta, kirjoittavat Kristiina Adamsson ja Riina Iloranta.

Jos googlaa termin new luxury, ovat hakutulokset nyt erilaisia kuin vuonna 2019. Mikä ihme onkaan auto, jota kutsutaan nimellä new luxury Sedan? Hakuihin ilmestyvät nyt esimerkiksi maisteritason opinnot Lontoossa ja New Yorkissa.

Erityisesti muodin osalta uuden luksuksen must-teos on The New Luxury- Defining the Aspirational in the Age of Hype. Julkaisu on perustavanlaatuinen opus siitä, miten nuorisovetoiset kulttuuri- ja muotitrendit alkavat. Se tarkastelee nykypäivän brändejä, suunnittelijoita ja keräilijöitä, suunnannäyttäjiä, nimenomaan niitä, jotka määrittelevät, mikä on pinnalla ja mikä ei.

Highsnobiety-sivusto on muodin ja esineiden ostopaikka. Uutissivusto linjaa ja kertoo, mikä on nyt ajankohtaista ja miten olisi syytä pukeutua. Sivuston mukaan uudessa luksuksessa ei ole kyse vain siitä, mitä sinulla on päälläsi, vaan myös siitä, mitä ylipäätään tiedät: tietoisuus on uusi luksus.

Luksus on muutoksessa

Luksus on käsitteenä muutoksessa. Perinteisen luksuksen rinnalla on uusi luksus, joka hakee muotoaan kuluttajien arvomaailman pohjalta. Uuteen luksukseen kuuluu olennaisesti kasvanut ympäristötietoisuus ja sosiaalinen vastuu. Ei riitä, että lopputuote on luksusta. Uusi luksus on elämyshakuista ja sen koko palvelupolun sekä alkuperän tulee olla luksusta – siis tuotteen ketjun ja syntytarinan.

Lue lisää eSignalsin artikkelistamme >>