Siirry suoraan sisältöön
Illallinen laiturilla. Kuva: Elisa Manninen, Visit Finland

Autamme yrityksiä kehittämään liiketoimintaansa

Tarjoamme sparrausohjelman ravintola-, majoitus-, tapahtuma- ja matkailuyritysten johdolle ja henkilöstölle Uudellamaalla ajalla 12/2021 – 4/2023. Valmennamme yrityksiä uuden luksuksen sisältöihin. Yritykset voivat tutustua uuden luksuksen mahdollisuuksiin ja palvelumuotoilun työkaluihin sekä vastuullisuuteen osana liiketoimintaa. 

Hankkeessa mukana olevien yritysten tavoitteena voi olla liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen, houkuttelevuuden lisääminen tai uusien luksuselämysten rakentaminen vastuullisesti. Yritykset voivat valita itse, omien tarpeidensa mukaan, kuinka usein ja mihin he osallistuvat: yhdessä oppimiseen, koulutustilaisuuksiin, yritysvierailuihin jne.

Osallistujien käytössä ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun luksus-, palvelu- ja vastuullisuusosaajat, joilla on pitkä kokemus yritysten valmentamisesta. Lisäksi osallistujat tapaavat ja verkostoituvat muiden uuden luksuksen liiketoiminnan parissa toimivien yritysten kanssa. 

Hankkeessa mukana olevat yritykset

Hankkeeseen on lähtenyt mukaan 23 pientä ja keskisuurta yritystä matkailu-, majoitus-, ravintola- ja tapahtuma-alalta Uudellamaalla. Mukana olevia yrityksiä ovat mm. Haltia Lake Lodge, Hawkhill, Honkalintu, Hotel & Café Mathildedal, Hotel Kämp, Hotel U14, Ikitaival, Lasihelmikurssit, Maija’s Sushi, Nuuksion Taika, Oittaa Glamping, Onoma shop, Pois Tieltä! -safarit, Prehti-Wright Ay, Ravintola Carelia, Ravintola Kuu, Ravintola Kuurna, Ravintopoli, Sipoon hyvinvointipalvelut, Suomen Ekomatkaajat, Taidesukellustehdas, Taiga Times ja Åbergin linja. 

Hankkeen toimijatiimi

Riina Iloranta

Riina Iloranta

Riina Ilorannan tausta on matkailualalla ja hän on työskennellyt projektitehtävissä useissa eri palvelunkehityshankkeissa. Hän toimii elämystalouden lehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa opettaen mm. palvelumuotoilua, elämystaloutta ja asiakaskokemuksen johtamista.

Riina toimii aktiivisesti ”LAB8 – Service Experience Laboratory” palvelukokemusten kehittämisen laboratorion parissa, jonka tavoitteena on luoda elämyksellisiä ja toimivia palveluratkaisuja. Luksusosaaminen on syntynyt väitöskirjatyöskentelyn kautta, sillä Riina väitteli Itä-Suomen yliopistossa luksuselämysten tuottamisesta suomalaisessa matkailun kontekstissa joulukuussa 2021. Lisäksi Riina on akkreditoitu Service Design Networkin palvelumuotoilun Master trainer.

Kristiina Adamsson

Kristiina Adamsson

Kristiina Adamsson toimii Haaga-Heliassa ruokamatkailun ja tutkimus- ja kehittämismenetelmien lehtorina. Luksuksen parissa hän on työskennellyt vuodesta 2016.

Kristiina on tiivisti mukana Haaga-Helian kehittämishanketoiminnassa, kuten Hungry for Finland -ruokamatkailuhankkeessa. Hän on kiinnostunut kotimaan matkailun kehittämisestä, luonto- ja hyvinvointimatkailusta, asiakasanalytiikasta, tulevaisuuden tutkimuksesta sekä luovista ja poikkeuksellisista ratkaisuista. Uusi suomalainen luksus on yksi hänen osaamisalueistaan.
Ennen Haaga-Heliaa Kristiina työskenteli kaupan alalla sekä hotelli-, ravintola- ja matkailualalla Suomessa, Espanjassa ja Englannissa.

Mia Tarhanen

Mia Tarhanen

Mia Tarhanen toimii Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa matkailun liikkeenjohdon ja vastuullisen liiketoiminnan lehtorina. Hän vastaa myös Haagan kampuksen englanninkielisen koulutuksen Tourism–erikoistumisalasta.

Mialla on lähes 20 vuoden kokemus yritysten ja organisaatioiden vastuullisuuden, erityisesti ympäristöjohtamisen kehittämisestä matkailualalla. Hänellä on kokemusta ympäristöjärjestelmien auditoijana sekä Suomessa että Ruotsissa. Lisäksi Mia on toiminut yrittäjänä B2B tapahtumatuotannossa.

Terhi Oksanen-Alén

Terhi Oksanen-Alén 

Terhi Oksanen-Alen opettaa Haaga-Heliassa majoitus- ja ravintola-alan kehittämistä sekä viinien ja ruokien yhdistämistä. Hänellä on pitkä kokemus majoitus- ja ravintola-alalta.

Terhi on ennen Haaga-Heliaa työskennellyt Food & Beverage Directorina Kämp Collectionilla sekä useissa tehtävissä ravintola Savoyssa. Hän on työskennellyt myös COO:na viinimaahantuoja Vindirektillä. Hänen erikoisosaamistaan on korkealaatuisen asiakaspalvelun kehittäminen, konseptointi, hyvän taloudellisen tuloksen tekeminen sekä viinit. Hän on saanut Pro-palkinnon ravintolapäällikkö-sarjassa vuonna 2003.

Mona Eskola

”Minulle luksus ja kokonaisvaltainen asiakaskokemus muotoutuu ennen kaikkea aistien kautta ja kehollisessa vuorovaikutuksessa sosiaalisen, materiaalisen ja luontoympäristön kanssa. Koen asiakkaat ihmisinä, elävinä ja hengittävinä kehoja.”

Mona tekee parhaillaan väitöskirjatutkimusta Lapin yliopistoon kehollisesta luksuskokemuksesta, joka pitää sisällään esimerkiksi kehojen liikkeiden, eleiden, äänenkäytön, kosketuksen ja läheisyyden aistilliset käytännöt erilaisissa kohtaamisissa.

Monalla on yli 25 vuoden kokemus korkeatasoisista asiakaskohtaamisista ja asiakaskokemuksen kehittämisestä kansainvälisessä matkailun toimintaympäristössä. Hän toimii Haaga-Heliassa lehtorina Palveluliiketoiminnan tutkimuksellisessa kehittämis- ja muotoilutiimissä. Palveluyritysten asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittäminen ja johtaminen sekä kehollisen vuorovaikutuksen hienovaraiset käytännöt ovat Monan ydinosaamisalueita. Hän on kirjoittanut ja julkaissut niin kansainvälissä akateemisissa kuin kansallisissa julkaisuissa muun muassa yhteistyössä Visit Finlandin kanssa.


Kehittämishankkeessa on lisäksi mukana laaja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun asiantuntijajoukko, jota voidaan hyödyntää yritysten tarpeiden mukaan.

Jos sinulla on kysyttävää Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeesta, voit laittaa  viestiä riina.iloranta@haaga-helia.fi tai soittaa Riinalle 0404887600.