Hyvinvoinnin ja elämysten ollessa uutta luksusta, on meillä hieno mahdollisuus tuottaa elämyksiä luksuskuluttajille. Uuden luksuksen palvelusprintti -hanke tarjoaa mahdollisuuden yrittäjille kehittyä lajin osaajina.
Luksuskulutus on hyvin voimakkaasti pohjautunut aina 1980-luvun kulutuksen juhlavuosista brändeihin ja tuotteisiin. Luksus on linkitetty käsitteenä luksusbrändien tuotteisiin sekä ylellisiin tiloihin, jossa kulta, marmori ja kimallus ovat materian kautta luoneet mielikuvan laadukkuudesta, kalliista hinnasta ja eksklusiivisuudesta.
Luksus onkin hyvin pitkälle henkinyt statusta arvona. Käytännössä kallis luksusbrändätty laukku olalla on kuluttajan mielessä antanut hänelle tiettyä sosiaalista asemaa yhteiskunnassa. Tämä on ollut yhtenä tekijänä hänen ostaessaan laukun itselleen.
Luksus on demokratisoitunut
1980-luvun jälkeen luksusbrändit ryhtyivät laajentamaan omia tuotemerkkejään edullisempiin mallistoihin saman brändinmerkin sisällä. Luksusbrändätyt tuotteet tulivat näin yhä suuremman kuluttajaryhmän saavutettaviksi. Luksuksen sanotaankin demokratisoituineen. Muutokseen vaikuttivat myös globalisoituminen sekä massamedia. Lisäksi kasvuun on sanottu vaikuttavan niin kutsuttu non-return effect, tarkoittaen sitä, että kun ihminen kerran pääsee kokemaan luksusta jollakin elämänalueella, hänen on hankala enää palata normi-tasolle (Kapferer & Bastien, 2012).
Luksukseen kuuluu kuitenkin osaltaan ainutlaatuisuus ja uniikkius. Jos luksusbrändätyistä tuotteista on tullut arkipäiväisempiä, edullisempia ja yhä suuremman kuluttajajoukon saavutettavia, niin onko se enää luksusta? Ja toisaalta, jos sinulla varakkaana ihmisenä olisi mahdollisuus ostaa kaikki se olemassa oleva materia, niin tuottaako se sinulle enää tunnetta luksuksesta?