Lämmin kesä on vaihtunut syksyisiin tunnelmiin. Meille Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeessa se tarkoittaa kesätauon jälkeistä hankkeen toimenpiteisiin palaamista. Olemme projektitiimin kanssa suunnitelleet paljon erilaisia uutta luksusta kehittäviä toimenpiteitä, kuten työpajoja, sparraustilaisuuksia sekä koulutusta hankkeessa oleville yrityksille. Mukanamme on 24 matkailu-, majoitus-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritystä Uudeltamaalta.
Työpajoja, sparrauksia ja koulutusta
Tänä syksynä järjestämme kolme mielenkiintoista työpajaa, joiden teemoiksi on suunniteltu mukana olevien yritysten toiveiden mukaisesti palvelumuotoilu, elämystuotanto, tarinallistaminen ja viestintä. Työpajojen rinnalla järjestämme ideariiheilyä, sparraustilaisuuksia ja koulutusta. Hankkeen asiantuntijat kirjoittavat blogitekstejä ja tuotamme myös podcasteja ja videoita hankkeen teemoista.
Loppuvuoden aikana ja ensi vuoden alussa teemme vertaisarviointia ja pohdimme kokemuksista oppimista. Teemme loppukartoituksen tavoitteiden onnistumisesta sekä kirjoitamme palvelusparri-julkaisun, johon kokoamme työkaluja yritysten arkeen ja asiakaskokemuksen viemiseksi käytäntöön.
Hankkeessa jo tapahtunutta
Uuden luksuksen palvelusprintti -hanke käynnistyi syksyllä 2021. Viime syksyn aikana kokosimme projektitiimin ja keräsimme mukaamme hankkeeseen matkailu-, majoitus-, ravintola- ja tapahtuma-alan yrityksiä Uudeltamaalta.
Tutustuimme mukaan lähteneisiin yrityksiin ja pureuduimme heidän toivomiinsa kehityskohteisiin. Havainnoimme yritysten nettisivuja, analysoimme yritysten nykytilaa ja kehittämistoiveita sekä kävimme mysteerishoppaamassa yrityksissä asiakaskokemuksen nykytilan tunnistamiseksi.
Sovimme henkilökohtaiset tapaamisajat kaikkien mukana olevien yritysten kanssa. Face-to-face -tapaamisissa keskustelimme yritysten toivomista kehityskohteista, ja ideoimme sekä sovimme yhdessä yrityksille räätälöitävistä koulutus- ja sparrauspaketeista.
Keväällä 2022 järjestimme myös kaksi työpajaa, joihin kutsuimme kaikki hankkeessa mukana olevat yritykset. Työpajoissa tutustuimme toisiimme, ja syvennyimme luksuksen ja vastuullisuuden teemoihin. Työpajat järjestimme hybridimuodossa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Haagan kampuksella ja Teamsin välityksellä. Myös tämän syksyn työpajat järjestetään hybridimuodossa. Odotamme syksyn työpajoihin runsasta osallistujamäärää ja mielenkiintoisia keskusteluja kevään tapahtumien tapaan.