Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeessa on mukana 24 yritystä Uudeltamaalta ja sen tarkoitus on sparrata yrityksiä kestävän suomalaisen luksustoiminnan kehittämisessä. Liki puolet yrityksistä on kiinnostuneita etenkin vastuullisviestintänsä selkeyttämisestä ja kiteyttämisestä.
Vastuullisuudesta viestiminen on tärkeää, sillä se on keino kertoa sidosryhmille: Hei, hoidamme asiat kuntoon puolestanne, teitä varten ja meidän kanssamme on hyvä tehdä yhteistyötä ja palveluistamme voi nauttia huoletta.
Kun koko liiketoimintamalli perustuu vastuullisuudelle ja toteutuu läpi kaikkien toimintojen, on viestinnän kehittäminenkin helpompaa.
Selvitä kohderyhmälähtöinen viestintätapa
Vastuullisuusviestinnän kehittämisessä on hyvä lähteä liikkeelle kohderyhmien määrittelystä ja valita ne oleellisimmat ryhmät viestinnän kohteiksi. Kohderyhmien määrittely on tärkeää sen vuoksi, että viestin sisältö ja kanava osataan valita oikein.
Mikäli kohderyhmä olisi esimerkiksi Y- tai Z-sukupolvi, on liikkuva kuva todennäköisin parhain keino saavuttaa heidän mielenkiintonsa. He haluavat saada tietoa lyhyillä ja ytimekkäillä videoilla, jossa mennään suoraan asiaan ja tuodaan ydinviesti selkeästi esille. Myös muut visuaaliset viestit tavoittavat nuoremmat ikäryhmät tekstejä paremmin, kunhan kanavat ovat valittu oikein.
Jos kohderyhmä puolestaan on vaikkapa yhteistyökumppani, jolle myydään palveluja tai tuotteita, voi viesti olla laajempi teksti, sisältäen kuvaukset esimerkiksi mahdollisista sertifioinneista, toimintaperiaatteista ja -tavoista. Näin kumppani saa helposti tiedon yrityksen ESG-menettelyistä eli yritysvastuun toteuttamisesta eri osa-alueilla (environment, social ja governance). Tämä säästää kaikkien osapuolten aikaa ja vaivaa.