Siirry suoraan sisältöön

Suomalaisilla matkailuyrittäjillä on loistavat mahdollisuudet tarjota luksuselämyksiä

Luksusmatkailupalvelun tuottaminen ei välttämättä vaadi suurta määrää henkilökuntaa. Sen sijaan ratkaisevaa on, miten luksuspalvelu tuotetaan. Väitämme, että pieni henkilöstömäärä voi joskus olla jopa kilpailutekijä matkailussa.

(Kuva yllä: Gilad Radat)

Nykyajan luksusmatkailija arvostaa eri asioita kuin aiemmin. Siinä missä ennen oli tärkeää tarjota hotellivieraalle kullan kimallusta, marmoria ja monta asiakaspalvelijaa, nyt on tärkeää tarjota entistä personoidumpi elämys, jossa asiakas huomioidaan yksilönä.

Kaikkein varakkaimmille suunnatuissa elämyspalveluissa olennaista on asiakkaan odotusten hallinta. Joustavuus ja asiakkaan tunteminen ovat niitä asioita, joista matkailupalvelun luksuskokemus syntyy. Pelkkä eri tuotepakettien räätälöinti ei enää riitä.

Lisäksi luksusmatkailija arvostaa tietynlaista helppoutta, joka säästää heidän aikaansa. Tämä helppous muotoutuu luksusmatkailijan elämyksessä laatuajaksi ja kokemuksiksi heidän läheistensä, ystäviensä ja perheensä kanssa. Merkityksellistä on myös luksuskuluttajien henkilökohtainen suhde palveluyrityksen edustajiin.

Palvelun kehittäminen on tie luksuselämykseen ilman suuria investointeja

Suomessa matkailun palveluntuottajat ovat monesti pieniä yrityksiä. Suuri henkilökuntajoukko on mahdoton ajatus, koska henkilöstökustannukset ovat kovat. Luksus ja luksuspalvelun tuottaminen voivat tuntua täkäläisistä matkailuyrittäjistä kaukaisilta, koska luksus on totuttu liittämään suureen määrään henkilökuntaa – ja samalla suuriin yrityksiin.

Luksusmatkailussa on nykyään kuitenkin enemmän kyse tavasta tuottaa palvelua: pienissä yrityksissä on monesti matala hierarkia, joten ne pystyvät toimimaan palvelutilanteissa joustavasti. Ne pystyvät tarjoamaan juuri sitä personointia, jota tämän päivän luksusmatkailija toivoo.

Lue lisää eSignals-artikkelistamme >>