Luksusmarkkinan ennustetaan olevan ensimmäisiä täysin toipuvia markkinoita koronan jälkeen. Varsinkin matkailuelämysten povataan kasvattavan markkinaa. (Boston Consulting Group & Altagamma, 2021.) Elämyksiin halutaan kuluttaa, koska ne tuottavat tyytyväisyyttä ja eksklusiivisuutta sekä mahdollistavat yhteisen ajan perheen ja ystävien kanssa.
Koronan jälkimainingeissa luksusmatkailu ja toisaalta luksusmatkailijan mielenmaisema ovat muuttuneet. Merkityksellisistä hetkistä on tullut luksusta (Iloranta 2021).
Kaikkein varakkaimmat luksusmatkailijat määrittävät luksusta juuri elämysten kautta, eivät niinkään luksustuotteiden omistamisen kautta (Klaus 2022). Luksusmatkailija kuluttaa kuitenkin kahdeksan kertaa enemmän ”normaaliin” matkailijaan verrattuna (By Luxus+ 2022).
Luksusmatkailumarkkinan jakaantuminen
Luksusmatkailumarkkinat ovat tänä päivänä huomattavan jakaantuneet. Osa kuluttajista haikailee edelleen statuksen ja hienojen fyysisten puitteiden perään, mutta myös ”hiljaisempi” ylellisyystyyli vahvistuu. Niissä tärkeitä ovat huomaamattomat ylellisyydet ja intiimit luksushetket, joissa ihminen ja vuorovaikutus korostuvat.
Näissä elämyksissä luksusmatkailijan tyytyväisyys elämykseen tulee tunteen kautta. Ne voivat jopa tarjota kuluttajalle henkilökohtaista täyttymystä, joka rikastuttaa henkilökohtaisen muutoksen kautta.
Henkilökohtaisuus, privaatit elämykset ja autenttisuus ovat nousseet suosioon
Privaattien elämysten osuus on kasvussa, sillä kuluttajat toivovat entistä enemmän henkilökohtaisia ja yksityisiä elämyksiä esimerkiksi yksityisissä huviloissa tai pienissä eristyksen tarjoavissa kohteissa, joissa voidaan viettää aikaa perheen ja läheisten kesken. Privaattiuden lisäksi luksusmatkailukuluttaja toivoo palvelutuotteelta turvallisuutta, hemmottelua ja hyvinvointia, aitoutta, osallistumista, moniaistillisuutta ja korkeaa laatua (Boston Consulting Group & Altagamma 2021).
Luksusmatkailijan mielenmaisemassa onkin tapahtunut muutos, joka tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia myös erilaisille ja pienemmille palveluntuottajille, eikä ainoastaan niin sanotuille perinteisille luksustoimijoille, kuten isoille, tunnetuille ja brändätyille luksuspalveluntuottajille.