Luksuksen käsitteen muuttuessa monet huippuhotellit ovat alkaneet kiinnostua esimerkiksi joogan tarjoamista mahdollisuuksista osana kokonaisvaltaista hyvinvointielämystä.
Nykyään monet luksushotelliketjut – kuten Mandarin Oriental, Six Senses ja Small Luxury Hotels – tarjoavat hyvinvointi- ja joogalomia. Kuluttajille tämän päivän hyvinvointilomat joogaharjoituksineen tarjoavat irtautumista hektisestä elämästä. Usein tällaiset lomat nähdäänkin luksuksena (Speier, 2020). Jooga on osa luksushotellien elämystä ja samalla siitä on tullut osa tuottavaa liiketoimintaa.
Joogalomat ovat osa matkailun hyvinvointimarkkinoita, jotka ovat arvoltaan peräti 639 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kyseinen markkinoiden osa-alue kasvaa kahdeksan prosentin vuosivauhtia eli kaksi kertaa niin nopeasti kuin muu kansainvälinen matkailu. (Global Wellness Institute, 2018.) Tutkimusten mukaan joogamatkalle lähtijät ovatkin huomattavasti varakkaampia kuin kotiin jäävät kanssajooginsa. Jooga ja joogalomat ovat erityisen suosittuja kansainvälisen koulutetun keskiluokan joukossa. Joogalomat ovatkin vakiinnuttaneet asemansa osana luksusta tarjoavaa hyvinvointimatkailun kenttää kokonaisvaltaisen levon, palautumisen ja luovuuden lähteinä.
Kehollinen kokemus ulottuu koko palveluympäristöön
Joogaloma on kokemus, jossa luodaan kehoa käyttäen puitteet rentoutumiselle. Usein joogaharjoitusten lisäksi kokonaisvaltaiseen ja elämykselliseen lomaan kuuluu monenlaisia muitakin kehollisia nautintoja, jotka tapahtuvat hotelliympäristössä. Erilaiset rentoutumisen muodot kuten hotellin spa-osasto ja sen tarjoamat hoidot, laadukas nukkuminen, ravitseva ruoka, inspiroivat keskustelut ja oma aika ovat tavanomaisia palautumista tukevia tapoja.
Joogalomalla kehollinen kokemus ulottuu joogaharjoituksen ulkopuolelle koko ympäröivään matkailuympäristöön. Tämä asettaa erilaisia vaatimuksia palveluympäristölle erityisesti luksushotellikontekstissa. Hotellien on luotava yhdenlinjainen, rauhoittava ja harmoninen elämys, joka auttaa laskeutumaan joogiseen Shangri-Lahan.