Yöpyminen leijuvassa teltassa kauniissa järvimaisemassa. Ei melua, ei kiirettä – siis luonto- ja lähimatkailua parhaimmillaan. Leijuva teltta on Tentsile, ja ensimmäinen Tentsile-ekoleiri perustettiin Nuuksioon vuonna 2016.
Ekoilu ja luonnossa majoittuminen edustavat glamping-trendiä, ja tämän majoitusmuodon suosio kasvaa myös Suomessa.
(Kuva yllä: Aku Pöllänen, Visit Finland)
Glamping tuo lisää asiakkaita luontomatkailuun
Suomen luonto on matkailun tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Business Finlandin mukaan luontomatkailun ydintä ovat helposti toteutettavat ja omatoimiset kevyet luontoaktiviteetit, paikallinen kulttuuri, ruoka ja vastuullisuus.
Glamping, tämä globaali uudelleensyntynyt ”camping”-majoitusmuoto luonnossa, liitetään tutkimuksissa usein kahteen asiaan: moderniin eli uuteen luksukseen ja mukavuuteen. Glamping-majoituksessa kokonaispalvelu ja luonnonläheisyys ovat asiakkaalle tärkeitä.
Luontomatkailun ja glampingin eri muodot ovat lisänneet asiakkaiden mielenkiintoa luontomatkailua kohtaan. Lisäksi ne ovat tuoneet mielenkiintoisia konsepteja ja uutta kilpailua alalle.
Opiskelijat kehittävät vastuullista yritystoimintaa Nuuksiossa
Haaga-Helian restonomiopiskelijat pääsivät mukaan kehittämään vastuullista luontomatkailua Honkalintu-yrityksen kanssa syksyllä 2022.
Honkalintu-yritys on tunnettu puuhun kiinnitettävistä teltoista, jotka näyttävät leijailevan ilmassa. Yritys perustettiin vuonna 2001, ja se on ympäristöystävällinen ja vastuullinen luontomatkailun yritys. Honkalinnun Tentsile Experience EcoCamp sai ensimmäisten yritysten joukossa Sustainable Travel Finland -sertifikaatin kesällä 2020.
Projektin toimeksianto oli kehittää uusi versio tentsile-konseptista. Vaatimuksena oli toteutuskelpoinen konsepti ja siihen liittyvä liiketoimintasuunnitelma, jossa toteutuisivat toimeksiantajan toiveet:
- liiketoiminta kunnioittaa ympäröivää luontoa
- toiminta on kaikilta osin vastuullista
- ideat ovat kiinnostavia ja innovatiivisia
- toiminnalle kehitetään palvelulupaus
- kannattavuusnäkökulma huomioidaan kokonaisuudessaan mm. tuotteiden realistisella hinnoittelulla ja mahdollisilla investointilaskelmilla.
Kriteerit ovat samankaltaisia, joita painotetaan Sustainable Travel Finland -sertifikaatissa ja Business Finlandin luontomatkailun tuotesuosituksissa.
Lue lisää opiskelijoiden työskentelystä ja projektin lopputuloksista eSignalsista >>