PERUSMERKIT
Digipedasuunnittelija
Osaamistavoitteet:
Osaat suunnitella tavoitteiltaan ja rakenteeltaan selkeän verkko-opintojakson, jonka pedagogiset ratkaisut ja aineistot tukevat opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
Arviointikriteerit:
Tavoitteiden ja rakenteiden selkeys
- Opintojakson rakenne ja opiskelijan etenemisen vaiheet on selkeästi ohjeistettu.
- Oppimisalustalla on linkki Pepin tiedoista julkaistuun opintojaksokuvaukseen ja toteutussuunnitelmaan
Pedagogiset ratkaisut
- Pedagogiset ratkaisut tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Pedagogiset ratkaisut toimivat verkkoympäristössä.
- Pedagogiset ratkaisut ovat opiskelijoille ymmärrettäviä.
Osaamistavoitteita tukevat aineistot
- Opiskelija saa ohjeet osaamistavoitteita ja oppimistehtäviä tukevan oppimateriaalin valintaan ja käyttöön.
- Aineistojen ajantasaisuus ja luotettavuus on varmistettu.
- Verkkototeutukseen on valittu aineistoja, joihin on käyttöoikeus.
- Lähdeviitteet ja tekijänoikeustiedot on merkitty asianmukaisesti aineistoihin.
Osaamisen osoittaminen:
Kuvaile ja perustele, miten osaamismerkin arviointikriteereiden mukaiset vaatimukset toteutuvat opintojaksollasi. Vaihtoehtoiset esittämistavat:
- Tee ruudunkaappausvideo oppimisalustasta. Selosta siinä tekemiäsi laatukriteerien mukaisia ratkaisuja.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista tallennuskansioon (esim. GoogleDrive tai Office365 OneDrive) PDF-tiedostoina ja/tai kuvankaappauksina. Jaa kansio lukuoikeuksin.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista esimerkiksi Swayhin, Adobe Spark Pageen tai Google Siteen. Jaa linkit lukuoikeuksin.
Ota huomioon opiskelijoiden yksityisyyden suoja.
Tarkista, että osaamismerkin kaikkien arviointikriteerien sisältö näkyy kuvauksissasi.
Digipedarakentaja
Osaamistavoitteet:
Osaat rakentaa verkkopohjaiselle alustalle selkeän, käytettävän ja tietoturvallisen oppimisympäristön, jossa opiskelijalla on mahdollisuus saada riittävää sekä oikea-aikaista ohjausta ja palautetta.
Osaat kuvata opiskelijalle, kuinka hän saa tukea opintoihin ja teknisiä asioita koskeviin kysymyksiin.
Osaat hyödyntää oppimisanalytiikkaa opiskelijan oppimisprosessin tukemisessa.
Arviointikriteerit:
Selkeä, käytettävä ja tietoturvallinen toteutus
- Sisältökokonaisuus näyttäytyy yhtenäisenä.
- Sisällöt (mm. kansiot, sivut, tiedostot) on nimetty ymmärrettävästi ja niiden toimivuus on varmistettu.
- Erilaisten fonttien käyttö on minimoitu. Tekstin oletuskoko on tarpeeksi suuri ja sitä on mahdollisuus suurentaa.
- Visuaalisia elementtejä ja tehosteita on käytetty harkiten tukemaan sisältöä.
- Linkkien kuvaustekstit ovat informatiivisia ja ymmärrettäviä.
- Linkit aukeavat uuteen selainikkunaan.
- Linkit toimivat.
- Verkkototeutukselle valitut sovellukset toimivat.
- Opintojaksolla käytettävät sovellukset ja materiaalit täyttävät tietoturvavaatimukset.
- Opiskelu onnistuu päätelaitteesta riippumatta.
Riittävä sekä oikea-aikainen ohjaus ja palaute
- Opiskelijoilla on mahdollisuus saada opettajalta ohjausta ja palautetta opintojakson aikana.
- Ohjauksen ja palautteen annon järjestäminen ja toteuttamistavat on kuvattu verkkoalustalla.
- Ohjauksen vastuuhenkilöt, kanavat ja aikataulut löytyvät helposti verkkoalustalta.
- Verkkoalustalla on kanava opiskelijan palautetta ja kysymyksiä varten.
- Opiskelijoilla on mahdollisuus verkkoalustalla seurata etenemistään opintojaksolla.
Riittävä tuki pedagogisiin ja teknisiin haasteisiin
- Verkkoalustalla on kuvattu opiskelijoille tarjotut tukipalvelut (yhteystiedot, mistä hän saa apua opintojen sisältöjä ja suorittamista tai teknisiä ongelmia koskeviin kysymyksiinsä).
Osaamisen osoittaminen:
Kuvaile ja perustele, miten osaamismerkin arviointikriteereiden mukaiset vaatimukset toteutuvat opintojaksollasi. Vaihtoehtoiset esittämistavat:
- Tee ruudunkaappausvideo oppimisalustasta. Selosta siinä tekemiäsi laatukriteerien mukaisia ratkaisuja.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista tallennuskansioon (esim. GoogleDrive tai Office365 OneDrive) PDF-tiedostoina ja/tai kuvankaappauksina. Jaa kansio lukuoikeuksin.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista esimerkiksi Swayhin, Adobe Spark Pageen tai Google Siteen. Jaa linkit lukuoikeuksin.
Ota huomioon opiskelijoiden yksityisyyden suoja.
Tarkista, että osaamismerkin kaikkien arviointikriteerien sisältö näkyy kuvauksissasi.
Digipeda-arvioija
Osaamistavoitteet:
Osaat suunnitella ja toteuttaa verkko-oppimista tukevat oppimistehtävät, vuorovaikutuksen ja arvioinnin.
Arviointikriteerit:
Oppimistehtävät
- Tehtävät edistävät osaamistavoitteiden saavuttamista ja sopivat verkko-opiskeluun.
- Tehtävät on suunniteltu työelämän tilanteita vastaten tai niitä ennakoiden.
- Tehtävien tavoite, suoritustapa, arviointikriteerit, aikataulu ja arvioitu ajankäyttö on kuvattu selkeästi ja ymmärrettävästi.
Vuorovaikutus
- Toteutukselle on valittu osaamistavoitteiden saavuttamista parhaiten tukevat vuorovaikutuksen tavat ja työvälineet.
- Opiskelijoilla on mahdollisuus keskinäiseen vuorovaikutukseen.
Arviointi
- Arviointikriteerit perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin.
- Arviointikriteerit ja arvioinnin toteutusmuodot on kuvattu verkkoalustalla.
- Arviointi suoritetaan arviointikriteerien ja pedagogisten ratkaisujen mukaisesti.
Osaamisen osoittaminen:
Kuvaile ja perustele, miten osaamismerkin arviointikriteereiden mukaiset vaatimukset toteutuvat opintojaksollasi. Vaihtoehtoiset esittämistavat:
- Tee ruudunkaappausvideo oppimisalustasta. Selosta siinä tekemiäsi laatukriteerien mukaisia ratkaisuja.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista tallennuskansioon (esim. GoogleDrive tai Office365 OneDrive) PDF-tiedostoina ja/tai kuvankaappauksina. Jaa kansio lukuoikeuksin.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista esimerkiksi Swayhin, Adobe Spark Pageen tai Google Siteen. Jaa linkit lukuoikeuksin.
Ota huomioon opiskelijoiden yksityisyyden suoja.
Tarkista, että osaamismerkin kaikkien arviointikriteerien sisältö näkyy kuvauksissasi.
KOONTIMERKIT
Digipedaosaaja
Osaamismerkillä osoitetaan, että
- osaat rakentaa verkko-opintojaksolle teknisen oppimisympäristön Haaga-Helian laatukriteereiden mukaisesti.
- osaat suunnitella verkko-opintojakson Haaga-Helian laatukriteereiden mukaisesti.
- osaat suunnitella verkko-opintojaksolle soveltuvat oppimistehtävät, vuorovaikutus- ja osaamisen arviointitavat Haaga-Helian laatukriteereiden mukaisesti.
Saat merkin automaattisesti, kun olet suorittanut perusmerkit Digipedasuunnittelija, Digipedarakentaja ja Digipeda-arvioija.
Digipedakehittäjä
Digipedakehittäjä –osaamismerkkiä voi hakea, kun on hankkinut Digipedaosaaja-merkin.
Osaamistavoitteet:
Osaat kehittää verkko-opintojaksoasi saamasi opiskelijapalautteen pohjalta sekä sidosryhmien kanssa käytävän jatkuvan dialogin kautta.
Arviointikriteerit:
Opiskelijapalautteen kerääminen
- Opiskelijoilta kerätään palaute vähintään toteutuksen jälkeen. Pitkissä toteutuksissa on myös välipalaute käytössä.
- Opintojaksoa kehitetään saadun palautteen perusteella.
- Opiskelijat saavat tietoa siitä, miten heidän palautteensa on vaikuttanut kehittämiseen.
Opintojakson kehittäminen
- Opintojaksoa kehitetään opintojakson aikana jatkuvan dialogin kautta (opiskelijat ja muut sidosryhmät).
Osaamisen osoittaminen:
Kuvaile ja perustele, miten osaamismerkin arviointikriteereiden mukaiset vaatimukset toteutuvat opintojaksollasi. Vaihtoehtoiset esittämistavat:
- Tee ruudunkaappausvideo oppimisalustasta. Selosta siinä tekemiäsi laatukriteerien mukaisia ratkaisuja.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista tallennuskansioon (esim. GoogleDrive tai Office365 OneDrive) PDF-tiedostoina ja/tai kuvankaappauksina. Jaa kansio lukuoikeuksin.
- Kirjoita kuvaus ja kokoa esimerkit vaadituista osaamisista esimerkiksi Swayhin, Adobe Spark Pageen tai Google Siteen. Jaa linkit lukuoikeuksin.
Ota huomioon opiskelijoiden yksityisyyden suoja.
Tarkista, että osaamismerkin kaikkien arviointikriteerien sisältö näkyy kuvauksissasi.
eAMK-OSAAMISMERKIT
Oppimisanalytiikan osaaja
Oppimisanalytiikan osaaja tietää, mitä oppimisanalytiikka tarkoittaa. Hän ymmärtää, millaista tietoa oppimisympäristöistä ja -järjestelmistä syntyy opetuksen tueksi ja osaa sen perusteella suunnitella omat opintojaksonsa analytiikan näkökulmasta pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Hän osaa hyödyntää analytiikkatietoa opiskelijoiden ohjauksessa ja opintojen edistymisen seurannassa.
Oppimisanalytiikan osaaja:
- ymmärtää yleisellä tasolla oppimisanalytiikkaa sekä oppimisalustojen ja oppimisympäristöjen tuottamaa dataa
- löytää ja osaa tarkastella oman oppilaitoksensa oppimisalustan tuottamaa dataa
- käyttää oppimisanalytiikan hyödyntämiseen tarjolla olevia analyysityökaluja ja hyödyntää niitä opiskelijoiden opintojen edistymisen ja ohjaamisen tukemiseen
- osaa visualisoida oppimisanalytiikkadataa valmiilla työkaluilla
- hyödyntää oppimisanalytiikan tuloksia oman työnsä kehittämisessä
- tuntee tietosuojan asettamat vaatimukset oppimisanalytiikan käytölle ja tuntee oman oppilaitoksensa käytännöt tietosuojan näkökulmasta.
Osoita Oppimisanalytiikka-osaamisesi!
Osaamismerkkiin tarvittavan osaamisen voit osoittaa vaihtoehtoisesti joko 1) julkaisemalla blogipostauksen / artikkelin tai 2) tekemällä videoesittelyn.
1. Julkaise blogipostaus tai artikkeli. Kuvaa julkaisussasi, miten olet käyttänyt oppimisanalytiikkaa omassa työssäsi. Postauksesta tai artikkelista tulee selvitä Oppimisanalytiikan osaaja -osaamismerkin kriteereissä mainitut seikat. Liitä linkki julkaisuusi.
2. Esittele oppimisanalytiikan käyttöä oman verkkototeutuksesi avulla. Tee video, jossa kerrot oppimisanalytiikan käytöstä omassa verkkototeutuksessasi, omassa korkeakoulussasi. Selvitä videolla, miten Oppimisanalytiikan osaaja -osaamismerkin kriteereissä esitetyt seikat toteutuvat. Liitä tähän linkki videoosi.