Moodle 3.9. new features
Moodle has been updated into version 3.9. Introduce yourself into the new features. You may also watch the webinar recording on 12th August 2020 where new features was presented.
Moodle has been updated into version 3.9. Introduce yourself into the new features. You may also watch the webinar recording on 12th August 2020 where new features was presented.
Haaga-Helian Moodle on päivitetty versioon 3.9. Tutustu 3.9. version uusiin ominaisuuksiin. Voit katsoa myös tallenteen webinaarista 11.8.2020, jossa 3.9. uusia ominaisuuksia esitellään.
From autumn 2020, all courses at Haaga-Helia’s Moodle must follow Haaga-Helia’s common Moodle principles, incl. tab format, 1st tab information, and completion progress. The aim is to improve students’ Moodle user experience and make it easier for teachers to work in Moodle. Get familiar with the common principles, including other…
Syksykstä 2020 lähtien kaikilla Haaga-Helian Moodlessa toteutettavilla kursseilla tulee noudattaa Haaga-Helian yhteisiä Moodle-periaatteita ml. välilehti-formaatti, 1. välilehden tiedot ja edistymisen seuranta. Tavoitteena on parantaa opiskelijoiden Moodlen käyttäjäkokemusta ja helpottaa opettajan työskentelyä Moodlessa. Tutustu yhteisiin periaatteisiin, joissa myös muita hyviä Moodlen käyttöön liittyviä vinkkejä. Voit katsoa myös videotallenteen 27.5.2020 pidetystä Moodle-webinaarista….
Yksi opiskelijoiden isoimmista Moodlen käytettävyyteen liittyvistä toiveista on, että Moodlen työpöydällä Keskeneräiset kurssit -välilehdelle opiskelijalle näkyisi vain sellaiset kurssit, jotka oikeasti opiskelijalla ovat kesken. (Tällä hetkellä Keskeneräiset kurssit välilehdellä valtaosalle opiskelijoita näkyvät kaikki Moodle-kurssit, joille opiskelija joskus on osallistunut.) Yksinkertainen tapa vastata tähän toiveeseen edes jollakin aikavälillä, on laittaa Moodle-kurssille…
Erilaisen materiaalin jakaminen kuuluu opettajan työn rutiineihin. Materiaalin laittaminen osaavasti kenen tahansa internet-käyttäjän saataville on erittäin näppärä tapa sen jakamiseen. Samalla materiaalin ja linkin tekijällä säilyy kontrolli materiaaliin. Tähän ohjeeseen (pdf-tiedosto) on koottu tavallisimmat tavat linkin tekemiseksi. Sisällysluettelosta voi valita haluamansa luvun. Jokainen luku on myös puhuttu videolle: Julkisen linkin…
Tavallisin tapa arvioida Moodle-tenttejä on tehdä se yksi opiskelija kerrallaan: video-esimerkki. Tutustu myös tentin toimintovalikosta (=ratas) löytyviin arviointia helpottaviin toimintoihin. Tulokset – Käsin arviointi: Voit avata & arvioida tentin kaikki samat kysymykset yhdellä kertaa. Tämä erityisen kätevä esseekysymysten arvioinnissa. Video-esimerkki. Tulokset – Vastaukset: Voi silmäillä kaikkien opiskelijoiden tenttivastaukset yhdellä kertaa….
Moodle-tentin oletusasetuksilla tentin maksimipistemäärä (=arviointimaksimi) on 10. Tämän opettaja voi muuttaa haluamakseen, esim. Haaga-Heliassa käytössä olevaksi maksimiarvosanaksi 5. Tällöin Moodle muuntaa automaattisesti tenttikysymysten yhteenlasketut pisteet välille 0-5. Alla esimerkki tentistä, jossa maksimipistemäärä 30. Sininen suora kuvaa, miten pisteet skaalautuvat 0-5 välin pisteiksi. Oranssi kuvaaja taas esittää tavallisempaa Haaga-Heliassa käytössä olevaa…
Moodlen ohje kuvaa tentin asetusten kohdan Tuloksista näytetään opiskelijalle seuraavasti ”Näillä asetuksilla määrittelet, mitä tietoja opiskelijat saavat nähdä tenttiä tai tentin tuloksia katsoessa.” Vaihtoehdot tässä kohdassa ovat: Suorituskerta = näytetään opiskelijalle hänen tentissä saamansa kysymykset HUOM! Tämä on sama asia, kuin että luokassa paperisen tentin tekijä saisi luokasta poistuessaan mukaansa…
Microsoftin dokumentaation mukaan Stream on yrityksen videopalvelu, jossa organisaation käyttäjät voivat ladata, katsella, järjestää ja jakaa videoita turvallisesti. Useimmille meistä se on tullut tutuksi Teams-kokoustallenteiden yhteydessä, sillä jos tallennat Teams-kokouksen, videon tallennuspaikka on Microsoft Stream. Teams-kokoustallenteelle Streamin puolella tulee automaattisesti seuraavat käyttöoikeudet: Jos kokous on Teams-tiimin kanavakokous (ajastettu tai ad-hoc),…