Tulevaisuuden asiakkaat tulevat!

Parhaillaan Barcelonassa pidettävässä Smart City tapahtumassa julkistetaan kirja ’Citizen-driven Innovation’. Kirja on Maailmanpankin rahoittama ja European Network of Living Lab järjestön toteuttama. HAAGA-HELIA on usean eurooppalaisen korkeakoulun kanssa tuottanut kirjaan esimerkkejä uusista tavoista tuottaa innovaatioita käyttäjien kanssa. Kirja on suunnattu kehittyvien maiden kaupunkien johdolle, sillä jo suurin osa maapallomme väestöstä asuu kaupungeissa. Uudistumisen haasteet ovat hurjat kaikkialla, mutta kehittyvissä talouksissa erityisesti.

Jo nyt kirja on virittänyt mielenkiintoista keskustelua. Keskusteluissa on noussut argumentteja siitä, että ei asiakas aina ole paras innovaatiokumppani. Esimerkiksi Columbiassa pääkaupunkia on kehitetty kaupunginjohtajan vahvan oman vision kautta. Julkinen liikenne on uudistettu siten, että bussit toimivat metrolinjojen kaltaisesti. Valtavia liikenneruuhkia on saatu näin tehokkaasti vähennettyä. Asukkaat aluksi vastustivat muutosta, mutta nähtyään liikenteen toimivuuden, mielipiteet ovat kääntyneet. Niin ja samoinhan toimi Applen perustaja Steve Jobs: vahvan oman visionsa ansiosta syntyi Applen menestystuotteet – kysymättä asiakkailta.

Miksi sitten maailmanlaajuisesti pidetään asiakkaita innovaatioiden tärkeinä kehittämiskumppaneina? Syy on tulevaisuuden asiakkaissa. Maailmalla on jo olemassa useita esimerkkejä siitä, miten tulevaisuuden asiakkaita voidaan tunnistaa ja ottaa mukaan tuote- ja palvelukehittämiseen. Ruotsissa on kehitetty maailmanlaajuinen palvelu yli 100 000 tulevaisuuden asiakkaan tavoittamiseen. Esimerkiksi Belgiassa on käytössä yli 20 000 henkilön pooli, joka haluaa olla pk-yritysten tuote- ja palvelukehittämisessä mukana rakentamassa entistä parempia tuotteita ja palveluja. Open Living Labs TKI-hankkeemme tavoittelee vastaavan tyyppistä palvelumallia metropolialueelle ja alueen kansainvälistyville yrityksille.

Suomalaisissa yrityksissä on jo havaittu tulevaisuuden asiakkaiden merkitys. Kolmatta strategiakirjaani varten olen toteuttanut pienen tutkimuksen strategiaprosessien uudistamisesta. Ensitulosten mukaan yritysjohto tulee tulevina vuosina osallistamaan tulevaisuuden asiakkaat mukaan strategian uudistamistyöhön!

Asiakkaiden muuttuvat tarpeet haastaa myös meidät uudistumaan. Millainen on tulevaisuuden opiskelijamme ja yrityskumppanimme, ja miten voisimme palvella heitä parhaiten? Entä miten voisimme ottaa heidät mukaan toimintamme kehittämistyöhön mukaan? Yhden käyttökelpoisen vinkin antavat esimerkkimme visionäärit. Kun seuraavan kerran pohdit, miten omaa toimintaasi tulisi kehittää – pohdi kuka on sinun tulevaisuuden asiakkaasi. Näin tekivät niin kolumbialainen pormestari kuin Steve Jobskin: he näkivät visiossaan tulevaisuuden asiakkaan, ja tekivät kaikkensa tätä varten!

 

vararehtori Lauri Tuomi

Comments are closed.