eMBA in Service Excellence – Kannattava investointi johtamisosaamisen kehittämiseen ja Haaga-Helian tulevaisuuteen

Maailmalla arvostetut MBA –opinnot ovat aina ollut Suomessa jonkinmoinen kummajainen – ”eihän se ole edes tutkinto”. Ylempiä korkeakoulututkintoja (Master of Business Adminstration) ei tule sekoittaa kyseiseen täydennyskoulutus –muotoon. Talouselämä 26/2015 esitteli laajasti MBA-täydennyskoulutusohjelmia, joita on tarjolla pääsääntöisesti yliopistoissa, mutta myös muutamissa ammattikorkeakouluissa, kuten Haaga-Heliassa. Tarjoajien joukkoon mahtuu myös kansainvälisiä toimijoita, joilla ainakin yhdellä on oma toimipiste Suomessa MBA-ohjelmaa varten. Ohjelmien kesto on pääsääntöisesti 2-3 vuotta ja miltei kaikki sisältävät ulkomaan jakson jossain arvostetussa yliopistossa maailmalla.

1990-luvun alussa Suomessa koulutusmarkkinat olivat hyvin erilaiset. Ammattikorkeakoululaitos oli synnytetty ja ensimmäiset toimijat aloittivat tarjoamalla ammatillisesti suunnattuja korkeakoulututkintoja. Ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja ei ollut ja tie yliopisto-opintoihin kulki perinteistä polkua valintojen kautta. Samanaikaisesti monella toimialalla toimintaympäristö oli kansainvälistynyt ja oli tarvetta täydennyskouluttaa etenkin yrityksien johto- ja esimiestehtävissä olevia. Tähän huutoon vastasivat sekä Haagan että Helian sen aikaiset ammattikorkeakoulut. Henkilökohtaisesti olin mukana Haagan MBA-ryhmässä numero 1. Se oli huikea paikka verkottua hotelli-, ravintola- ja matkailualan liikkeenjohtajien kanssa. Ohjelmat molemmissa ammattikorkeakouluissa pyörivät menestyksekkäästi vuosikausia. Kiitoksia kaikille niille henkilöille, jotka ovat olleet mukana kehittämässä, suunnittelemassa ja toteuttamassa MBA-ohjelmia vuosien saatossa.

Vuonna 2007 ammattikorkeakoulujen yhdistyessä teimme päätöksen ohjelmien yhdistämisestä. Koulutusmarkkinat olivat muuttuneet, mutta edelleen markkinoilla tuntui olevan kysyntää laadukkaalle johtamiskoulutukselle. Haaga-Helian vahva brändi ja tunnettuus täydennyskouluttajana antoivat erinomaiset mahdollisuudet menestyä kilpailuilla markkinoilla. Olemme vuosien saatossa trimmanneet ohjelman toteutusta, ajantasaistaneet sisältöjä, tarjonnut työkaluja opiskelijoille ja valinneet ohjelmaan huippuopettajat, jotka ovat saaneet aina erinomaiset arviot työstään ja ammattitaidostaan. Nimeksi on vakiintunut strategiamme mukainen eMBA in Service Excellence. Se ilmentää erikoisosaamistamme ja erottaa meidät kilpailijoista. Kaikesta tästä huolimatta joudumme vuosittain miettimään peruskysymystä: Ollako vai eikö olla (markkinoilla siis).

Mitä olemme sitten oppineet? Ensimmäiseksi toimimme erittäin kilpailuilla markkinoilla, joilla nykyisin yli puolet osallistujista maksaa koulutuksensa itse. Tämä jos joku on kaupallista toimintaa parhaimmillaan ja pahimmillaan. Olemme oppineet, että koulutus voi olla maksullista. Perustelut ohjelmaan osallistumiselle tulee ja ovat selkeät. Opinnot kehittävät johtamisosaamista laaja-alaisesti (20 moduulia) ja antavat osallistujalle ajantasaisen työkalupakin (Tools) johto- ja esimiestehtäviin. Myyntiargumenttien tulee olla samalla osaamisperusteisia että taloudellisia. Kaikki kansainväliset tutkimukset osoittavat että yleisesti MBA-opintojen suorittaminen nostaa palkka tuntuvasti tulevina työvuosina. Tutkitusti kannattava investointi pitäisi olla helppoa myydä siis – valitettavasti ei. Haastan kaikki haaga-helialaiset myymään eMBA-tutkintoa tai sen osia ja samalla lupaan provision onnistumisista. Jos olet kiinnostunut, niin ole yhteydessä Airi Granlundiin, Katariina Rönnqvistiin tai allekirjoittaneeseen.

Toiseksi MBA-maailma on akkreditointien ja laadun maailma. Kaikki ohjelmat ovat lähtökohtaisesti rankattu. Esimerkiksi Aalto Executive MBA on Financial Timesin rankingissa Pohjoismaiden paras. Onnittelut. Haaga-Helian oma ohjelma on Koulutus.fi –portaalissa kärjessä mitä tulee opiskelijapalautteisiin. Tuorein BizEd, AACSB julkaisu vilisee ranking –viestejä. SJU Saint Joseph´s Universityn Executive MBA on rankattu maailman 12. parhaaksi U.S News & World Report´s 2016 Edition mukaan sarjassa “Best Graduate Programs”. Monet MBA-ohjelmista ovat AACSB, AMBA ja EQUIS -akkreditoituja. Haaga-Helia on strategisessa tiekartassa linjannut että tulevien vuosien aikana haemme ja saamme kansainvälisen akkreditoinnin. Pystymme oppimaan muilta toimijoilta pelaamalla tätä peliä eli olemalla markkinoilla.

Kolmanneksi eMBA in Service Excellence on menneiden vuosien aikana tukenut yksikköjen rajat ylittävää yhteistyötä Haaga-Heliassa. Opettajat tulevat eri yksiköistä, eMBA Advisory Boardissa on aina ollut edustajia eri toiminnoista ja kampuksilta. Ulkoisessa ohjausryhmässä on eri toimialojen johtoa ja asiantuntijoita. Haluamme jatkossakin edistää yhdessä toimimista. Olemme jo käynnistäneet markkinointi-, myynti- ja palveluprosessien digitalisoinnin. Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan kehittämistyöhön. Tehdään yhdessä eMBA in Service Excellence –ohjelmasta kannattava investointi Haaga-Helian tulevaisuuteen.

Jouni Ahonen
vararehtori