Suomi sinnittelee laskevien kauppataseiden kanssa. Tuotteita olisi, tekijöitä olisi, kauppa ei käy. Taustalla on osin eurooppalainen taantuva markkina-alue, mutta toisaalla löytyisi isoja kasvavia markkinoita Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Löytyykö selitys suomalaisen myyntiosaamisen puutteista?
Suomen kilpailukykyä voidaan parantaa merkittävästi myynti- ja palveluosaamisella. HAAGA-HELIA on lähtenyt tekemään töitä yhdessä Myynnin vaikuttajaverkoston kanssa muuttaakseen suomalaista kulttuuria myönteisemmäksi myyntiä kohtaan ja kehittääkseen suomalaisten yritysten myynti- ja palveluosaamista. Myynnin vaikuttajaverkosto on Suomen talouselämän vaikuttajista muodostuva verkosto. Verkostoon kuuluvat ymmärtävät myyntityön merkityksen yrityksille ja Suomen taloudelle ja haluavat omalla panoksellaan vaikuttaa myynti- ja palveluosaamisen kehittymiseen.
Suomi nousuun myynnillä -ohjelman taustalla löytyy yritysten yhteinen huoli siitä, että myynnin osaajia on vaikea löytää! Rekrytointivaikeudet myynti- ja markkinointityöhön ovat merkittävät (EK 2012). Myynnin osaajista on huutava pula ja tarve ja suhteellinen osuus kaikista ammattiryhmistä kasvaa (Teknologiateollisuus 2010). Suomalaisen myyntiosaamisen taso ei ole kehittynyt eikä tasoltaan vastaa tämän päivän eikä tulevaisuuden vaatimuksia. (Panagopoulos&Genzi 2011). Myynti on tärkeää yrityksen menestykselle! Ohjelman puitteissa luodaan myös kriteeristö yrityksen myynti- ja palveluorganisaatio –arviointiin.
Suomi Nousuun Myynnillä -ohjelmaan sisältyvät ainutlaatuiset ja tulevaisuuteen tähtäävät tutkimus- ja kehittämisosiot. Kansainvälisestikin arvioiden myynnin vaikutusta kilpailukykyyn ei ole juurikaan tutkittu, mutta nyt olemme ottaneet haasteen vastaan. Lähdemme liikkeelle verkkoaivoriihellä, johon kutsumme myös sinut osallistumaan >>.
Verkkoaivoriihessä etsitään vastauksia kysymyksiin miten Suomi nostetaan myynnillä ja toisaalta miten myyntiä tulisi yrityksissä kehittää. Verkkoaivoriihen jälkeen käynnistämme delfoi-prosessin, jonka tavoitteena on rakentaa yritysten myynnin kehittämisen mittaristo. Tutkimus- ja kehittämisvaiheen etenemistä pääset seuraamaan ohjelman sivuilla: www.suominousuunmyynnilla.fi.
HAAGA-HELIAn strateginen painopistealue on myynti ja palvelut ja siksi haluamme olla aktiivinen toimija suomalaisen myynti- ja palveluosaamisen kehittämisessä. Aloitimme syksyllä 2007 ensimmäisenä Suomessa korkeakoulutasoisen myynnin tutkintokoulutuksen, jossa opiskelee tällä hetkellä noin 200 opiskelijaa.
Toteutimme 2011-2012 laajan tulevaisuuden myynnin ja palvelun osaajan ennakointihankkeen. Nyt jatkamme Suomi nousuun myynnillä -ohjelmaa eri muodoissa mm. kouluttamalla koko henkilöstöämme, kehittämällä loppukeväästä lanseerattavaa myynti- ja palvelusertifikaattia sekä lisäämällä myynti- ja palvelutoimintoihin liittyvää erikoistumisopintotarjontaa.