PALVELU JA MYYNTI OVAT ELÄMÄÄMME

Vajaat kaksi viikkoa sitten saimme päätökseen HAAGA-HELIA Sales & Services -turneen, jonka puitteissa järjestettiin kahdeksan erillistä klinikkaa Anu Moision ja Timo Moilasen vetäminä. Keskustelu oli aktiivista ja tunnelma positiivisen virittäytynyt. Vaikka työ tämän strategiamme keskiössä olevan tärkeän asian eteen jatkuu monella eri rintamalla, en voi olla pohtimatta koko asian myönteistä arkipäiväisyyttä.

Palvelu on pitkälti toisten huomioonottamista, jatkuvaa oman toiminnan kehittämistä sekä yhdessä tekemistä. Palvelu voi onnistua vain, jos molemmat osapuolet ovat leikissä mukana (kyllä: se toinen osapuoli voi olla vaikkapa toimiva softa) ja heidän välillään on tekemisen meininki. Omaa toimintaa kohtaan ollaan kriittisiä ja mikään asia ei ole niin pyhä, ettei sitä voisi muuttaa. Asiantuntijaorganisaation palvelu on pikemminkin monen henkilön toiminnasta muodostuva rypäs kuin yksittäisen henkilön tähtisuoritus.

Myynti puolestaan on kykyä kertoa omista ajatuksista ja näkemyksistä siten, että toinen osapuoli muuttaa käyttäytymistään. Se on pitkälti viestintää, mutta mukaan mahtuu aimo annos psykologiaa, tilannetajua ja tilanteiden oikeanlaista ja oikea-aikaista arviointia. Myyntiin liittyy paljon lähetettäviä viestejä, mutta vähintään yhtä paljon vastaanotettavia viestejä. Vanha totuushan on, että hyvällä myyjällä on hervottoman isot korvat ja pienen pieni suu. Onnistunut myyntitapahtuma on aina molempien osapuolten aktiivisuuteen pohjautuvaa ja pohjanluontia seuraavaa myyntitapahtumaa varten. ”Hit and run” -tyyppisen toiminnan aika kuuluu historiaan.

Sekä palvelu että myynti liittyvät vahvasti elämäämme, ja niiden ”harrastaminen” ei mitenkään rajoitu työaikaamme. Samat palvelun ja myynnin logiikat toimivat myös niin perheen kuin harrastustenkin parissa. Vanhoja hiekkalaatikkosääntöjä ei siis pidä unohtaa, eikä asioista pidä tehdä vaikeampia kuin ne ovat.

Myynti- ja palveluklinikoiden keskustelua kuunnellessa tuli hyvä ja varma olo. Haagahelialainen keskustelu on vahvasti tässä ajassa kiinni. Elämme elämäämme henkilöstömme, opiskelijoidemme, yrityskumppaneidemme ja muiden sidosryhmiemme iholla. Ammatillisuuden syvimmät juuret ovat perusasioissa ja niiden hallinnassa. Olenkin usein todennut, että HAAGA-HELIA on pää pystyssä kulkeva ammattikorkeakoulu. Nyt siihen voi vielä lisätä ”…ja vahvasti elämässä kiinni”.

Teemu Kokko

Comments are closed.