Katse hämärtyy, jos asiakas unohtuu

Viime päivien ja viikkojen talousuutiset ovat olleet varsin synkkää luettavaa. Pörssiyhtiö Tiimari kaatui kuluneella viikolla, kun asiakaskäyttäytymisen muutosta ei tunnistettu. ”On se ihme, kun käsillä tekeminen on voimissaan, ja näitä askartelutuotteita haluaisi ostaa, mutta Tiimari panosti koristerihkaman myyntiin”, totesi eräskin entinen Tiimarin asiakas haastattelussa. Nokian puhelintuotanto myytiin, kun yhtiö toiminnassaan panosti puhelinten tehokkaaseen jakeluun markkinoille, mutta itse käyttäjät ja puhelin unohtuivat. Kilpailijat ajoivat Nokian ohi. Ja nyt vielä vähittäiskauppiaatkin ihmettelevät missä ovat asiakkaat. Jopa kotoiset menestyjät S-ryhmä ja Stockmann ovat ihmeissään. Asiakkaat ovat verkko-ostoksilla, missä on paremmat valikoimat, hintavertailut on helppo tehdä ja halutun tavaran löytää varmasti. Käsittämättömältä tuntuu se, miten asiakas on voitu unohtaa.

Nyt tarvitaan asiakkaat mukaan kehittämään. Me HAAGA-HELIAssa voimme oikeasti auttaa yrityskumppaneitamme löytämään toimivia ja asiakkaita palvelevia ratkaisuja. Voimme muistuttaa siitä, että asiakasta ei milloinkaan saa unohtaa. Etenkään sitä tulevaisuuden asiakasta, joka muutaman vuoden päästä on mahdollinen ostava asiakas. Jos tuijottaa vain tähän päivään, voi tulevaisuus unohtua. Jos tekee vain omasta mielestään oikeita ratkaisuja, voi olla että asiakas ei tätä osta. Keinoja auttaa yrityskumppaneitamme on monia. TKI-hankkeiden avulla voimme olla yhdessä tekemässä uusia tuotteita ja palveluita asiakkaat mukaan ottaen. Voimme valmentaa yrityksiä palvelun ja myynnin kautta menestykseen. Voimme auttaa yritystä rekrytoimaan ne parhaat uudistajat ja tulevaisuuden tekijät. Nyt meitä todella tarvitaan!

Siksi olikin muuten hienoa, kun Ravintola Kitzenissä opiskelijamme olivat viime keskiviikkona kysymässä illallisasiakkailta palautetta uudesta sähköisestä ravintolamenusta. Satuin samaiseen ravintolaan illallisasiakkaan roolissa. Saatoimme seurueessamme todeta, että tablettitietokone ja ohjelma, jolla asiakas itse tekee tilauksen, vaatii vielä hiomista ja ravintolan omien palveluprosessien uudistamista. Juuri tämä tieto on olennaisen tärkeää kyseisen ravintolan etsiessä menestyksen avaimia. Tulipa ylpeä tunne opiskelijoistamme ja HAAGA-HELIAsta! Juuri tästä on kyse: HAAGA-HELIA näkyy ja auttaa liiketoimintaa uudistumaan

Lauri Tuomi
vararehtori

Comments are closed.