Ei ole huonoja opiskelijoita

Professori Bengt Holmström otti Helsingin Sanomien haastattelussa 13.4.2014 kantaa suomalaiseen korkeakoulutukseen. Useampaakin asiaa voisi kommentoida hänen  kannanotoissaan, mutta erityisesti yksi kohta kiinnitti huomion.

Holmström toteaa, että ”Opiskelijoista on välitettävä samalla tavalla kun kauppa välittää asiakkaistaan. Eihän kauppa voi syyttää heikosta myynnistään huonoja asiakkaitaan.”

Onko meillä edelleen korkeakouluissamme sitä henkeä, jonka itse saimme kokea opiskelijoina? Ei täällä ole pakko olla. Fiksu pärjää aina. Yksin tulee selvitä. Korkeakouluopiskelijan tulee olla itsenäinen. Tällaisia ohjeita meille jaettiin.

Välitämmekö tänä päivänä suomalaisissa korkeakouluissa jokaisesta opiskelijastamme kuten hyvästä arvostetusta asiakkaasta? Tuleeko välittäminen ilmi jokaisessa kohtaamisessa opettajan
ja muun henkilöstön kanssa? Näkyykö korkeakouluissamme henki, että sen jälkeen kun olemme jonkun valinneet opiskelijaksemme, vastuu opintojen etenemisestä on yhtä paljon meillä kuin tällä opiskelijalla? Tunteeko jokainen opiskelija, että hänestä välitetään?

Välittäminen on myös opiskelijoiden muuttuviin odotuksiin vastaamista. Myös korkeakoulujen opettajien ja muun henkilöstön tulee pystyä muuttamaan toimintatapojaan. Se mikä oli hyvä ja riittävä käytäntö vielä 20 vuotta sitten, ei enää vastaa tämän päivän tarpeisiin.

Olemme HAAGA-HELIAssa valinneet  palvelun ja myynnin painopisteeksemme ja siinä hengessä tavoittelemme sitä, että jokainen asiakas – opiskelija ja yrityskumppanimme – tulisi parhaiten palvelluksi. Ilman välittämistä hyvän palvelun hengessä, on turha toivoa muutosta opintoaikojen nopeutumiseenkaan.

Ritva Laakso-Manninen

rehtori

Comments are closed.