UUDENLAISTA MYYNTIKULTTUURIA RAKENTAMASSA

HAAGA-HELIA on monessa mukana, kun puhutaan myynnin ja palvelun kehittämisestä. Asiaan pureutuvien koulutusohjelmiemme lisäksi parannamme suomalaista ja kansainvälistä myyntiosaamista muun muassa ”Suomi nousuun myynnillä” -hankkeen kautta, järjestämällä kansallisen myyntikilpailun huhtikuun puolessavälissä ja eurooppalaisen myyntikilpailun elokuussa, omalla myynti- ja palvelusertifikaatilla sekä toimimalla koordinaattorina isossa TEKES-rahoitteisessa Mania-hankkeessa. Näiden lisäksi HAAGA-HELIA osallistuu EU:n Erasmus+-hankehakuun omalla myynti-innovaatioihin pureutuvalla hanke-esityksellään ”Sales Innovations for European Growth”.

Osana ”Suomi nousuun myynnillä”–hanketta olemme pyrkineet purkamaan myynnillä menestyvän yrityksen profiilin erillisiin ulottuvuuksiin. Yhteensä näitä ulottuvuuksia on pystytty identifioimaan kuusi kappaletta, mistä tuleekin kehitteillä olevan arviointityökalun työnimi ”HH6K”. Työkalu on syntynyt tiukan prosessin tuloksena, johon on kuulunut verkkoaivoriihi (n=846), HAAGA-HELIAn vaikuttajaverkoston työpajat (n=39), ylimmän johdon teemahaastattelut (n=20) sekä sisäisen asiantuntijatiimin itseään säästämätön työskentely.

Löydetyt ulottuvuudet ovat varsin kattavia. TARJOOMA pureutuu ennakointiin ja uusien ratkaisujen löytämiseen. TIETÄMYS käsittää yrityksen toiminnan avoimuuden, systemaattisuuden ja eri osapuolten hyödyntämisen. ASIAKAS keskittyy yrityksen arvolupauksiin, asiakkaanhoitosuunnitelmiin sekä näiden mittaamiseen. VUOROVAIKUTUS JA VIESTINTÄ kattaa myynnin ja markkinoinnin pyhän liiton, vuorovaikutustaitojen tason sekä toiminnan erilaisuuden viidakossa. VERKOSTOITUMINEN käsittelee yrityksen taitoa löytää win-win-ratkaisuja kumppaniyhteistyön kautta ja JOHTAJUUS nostaa pintaan johdon asiakassuuntautuneisuuden, arvojohtamisen sekä ajatuksen myynnin kuulumisesta kaikille. HH6K-mallia tullaan pilotoimaan kevään aikana kolmessa yrityksessä ja syksyllä ehkä jo voidaan tulla ulos parannetun mallin ja/tai jonkin tyyppisen myyntikulttuurikilpailun muodossa.

Ulottuvuuksien pohjalta työn alla on kehittämistyökalu, minkä avulla yritys voi arvioida omaa myyntikulttuuriaan ja löytää keskeisimmät kehittämiskohteet. Liiketoiminnan kehittämistä tarkastellaan nimenomaisesti myynnin näkökulmasta, mikä useimmille yrityksille tulee olemaan terveellinen – mutta myös haastava – näkökulma.

Paljon siis tapahtuu, ja kaiken tämän ohella koko henkilöstön myynti- ja palveluosaamista pyritään kehittämään täsmäkoulutuksin ja elokuussa järjestettävien ”HAAGA-HELIA Sales & Service Skills” (HH3S) -klinikoiden kautta. Kyseiset klinikat suunnataan joka ainoalle talossamme työskentelevälle henkilölle ja tämän vuoden pääteemana on myyntiä ja palvelua tukeva vuorovaikutus. Olemme siis yhdessä rintamassa asiamme takana. Tästä olemme saaneet paljon kiitosta ja strategista valintaamme pidetään erittäin onnistuneena. Koska palvelu ja myynti liittyvät kaikkien organisaatioiden toimintaan, koemme olevamme koko Suomen – ja vähän Euroopankin asialla. Se, jos mikä motivoi!

vararehtori Teemu Kokko

Comments are closed.