Ammattikorkeakoulun opettajuus muuttuu

Ammattikorkeakoulun opettajuuden muutos oli yksi keskustelunaihe, kun ammattikorkeakoulujen koulutuksesta vastaavien johtajien verkosto kokoontui helmikuussa Jyväskylässä. Noin kolmekymmentä koulutuksesta vastaavaa oli paikalla ja loimme käsitystä siitä, mikä on muuttunut opettajuudessa ja miten digitalisaatio voisi näitä muutoksia helpottaa.

Keskustelumme tulos muutoksista ei ole tietenkään kaiken kattava, mutta edustaa kuitenkin melko lailla koko ammattikorkeakoulukentän näkemystä. Ryhmittelimme keskustelumme tuloksia viiteen kategoriaan. Ensimmäiseen kategoriaan menivät huomiot, että perinteisen luokkahuoneopetuksen merkitys vähenee ja opettajista tulee enemmän oppimisen ohjaajia. Tämä on huomio, minkä olemme Haaga-Heliassakin tehneet ja omassa opettajien kehittämisohjelmassakin on ohjausosaaminen ollut keskeisenä teemana.

Toisessa kategoriassa on tekniikan ja tietojärjestelmien merkityksen korostuminen opettajan työssä. Todettiin myös, että opettajan työssä kehitys on mennyt puheesta tekstiin ja sitten edelleen tekstistä kuvaan. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että liikkuva kuva on luonnollinen osa opetusmateriaalia.

Opettaja joutuu myös paneutumaan aikaisempaa useampiin asioihin.

Kolmanneksi taloudellisen tehokkuuden ja tuloksellisuuden merkitys on korostunut. Meillä kaikilla on aiempaa niukemmat resurssit ja vähemmällä pitäisi saada aikaan enemmän. Tämä herätti omassa ryhmässäni paljon keskustelua. Vähemmällä enemmän pitäisi korvata ilmaisulla ’eri lailla tekemällä enemmän’ tai ’fiksummin tehden enemmän’. Tästä kaikki olivat yhtä mieltä. On paljon asioita, joita voimme tehdä toisella tavalla. Jostain asioista ja tavoista tehdä täytyy myös osata luopua. Uusia tapoja tehdä täytyy uskaltaa kokeilla. Opettaja joutuu myös paneutumaan aikaisempaa useampiin asioihin. Tässä tiimiopettajuus ja osaamisen jakaminen nähtiin keskeisinä tekijöinä vastaamassa tähän haasteeseen.

Verkostoituminen ja monialainen toiminta ovat myös lisääntyneet. Samoin kansainvälinen yhteistyö, nyt puhutaan globaalista yhteistyöstä. Työelämäyhteydet ovat jo kauan olleet olennainen osa amk-opettajan työnkuvaa. TKI-toiminta ja kaupallinen palveluliiketoiminta ovat osa-alueita, joilla moni opettaja on aktiivinen.

Viidenneksi ja viimeiseksi keskustelimme osaamisen jatkuvasta päivittämisestä. Se ei luonnollisesti ole vain opettajan työn haaste, vaan koske kaikkia työelämän alueita.

Toisaalta opettaminen professiona ei ole kuollut tai poistuvien ammattinimekkeiden joukossa. Siinä on myös elementtejä, jotka ovat pysyneet samoina kautta aikain, kuten interaktion merkitys ja esimerkiksi se, että innostunut opettaja on yhtä kuin innostunut opiskelija.

Miten sitten digitalisaatio voi tuoda helpotusta näihin muutoksiin, se oli osa pohdintaamme? Vastauksemme oli, että monella tavalla. Useita hyviä esimerkkejä esiteltiin. Niiden läpikäynti on kuitenkin toisen blogin paikka.

 

Minna Hiillos, vararehtori, liiketalouden koulutusyksikön johtaja

Comments are closed.