HAAGA-HELIAn koulutusyksiköt kaupallisilla apajilla

HAAGA-HELIAssa on parin vuoden ajan tehty kovaa työtä kaupallisen toiminnan kehittämisen eteen nk. hajautetulla mallilla, missä koulutusyksiköt työstävät omia tahojaan tukenaan TKI-yksikön valmennus ja kaupalliset palvelut. Kuluneena vuonna erityisesti Haagan toimipiste on ollut hyvässä vauhdissa, mitä varmasti osittain selittää selkeästi määriteltävä toimiala. Liiketalouskin on herännyt ruususenunestaan ja tarjouskanta lähenee 300 000 euroa ja saavutettujen kauppojen määrä 60 000 euroa. Toiminnan koko volyymi HAAGA-HELIA-tasolla on jo n. 2 miljoonaa euroa.

Yhtälö ei käytännössä ole kovin helppo. Oppilaitoksen ja yritysten rytmit ovat perinteisesti olleet hyvin erilaiset. Siinä, kun oppilaitos toimii pitkäjänteisen suunnitellusti, yritysten tarpeet ovat ”tässä ja nyt”. Tekijät on onneksi onnistuttu lähes kaikissa tapauksissa löytämään. Kaupallisen toiminnan piirissä vaikuttavien henkilöiden määrää tulee kuitenkin lisätä ja henkisenä päätavoitteena tuleekin pitää, että lähitulevaisuudessa kaikki haagahelialaiset osallistuvat kaupalliseen toimintaan omissa rooleissaan jossain muodossa.

Paljon on myös keskusteltu tuotteistamisesta ja kaikki koulutusyksiköt ovat lähteneet etsimään omasta tarjonnastaan tuotteistettavia kokonaisuuksia. Jokainen asiakas on kuitenkin loppupelissä ainutkertainen ja hyvinkin tuotteistetut kokonaisuudet vaativat aina asiakaskohtaista räätälöintiä.

Kaikki opetussuunnitelmamme liikkuvat osaamisperusteisuuden suuntaan ja siinä liikkeessä yritysyhteistyö ja yritysten käytännön toiminnassa vaadittavien osaamisten ymmärtäminen on keskeisessä asemassa. Tässä työssä kaupalliset palvelut ja niissä mukana olo voi olla yllättävänkin kivuton tapa pitää itsenä työelämän todellisten osaamisten keskiössä. HAAGA-HELIA on pää pystyssä toimiva, ammatillisuutta korostava korkeakoulu ja henkilöstömme seuraavan aktiivisesti kaupallisten yritysten toimintaa. Jos tuo seuraaminen voidaan tehdä palvelujamme samalla myös myyden, on hyöty kaksinkertainen. Kaupallisen toiminnan kautta voidaan saada lisätuottoja, mutta suurin hyöty tulee kontakteista, yritysten toiminnan luonteen ymmärtämisestä sekä omaan kokemukseen pohjautuvista näkemyksistä tulevaisuuden koulutustarpeista. Jo tehty työ on osaltaan ollut rakentamassa HAAGA-HELIAn vahvaa yrityskuvaa, josta viimeaikaiset tutkimukset (mm. IRO Research Oy ja TAT) ovat antaneet varsin positiivisen kuvan. Kaupallinen toiminta on siis iso mahdollisuus – ja kaiken lisäksi kivaa!

Teemu Kokko, vararehtori

Comments are closed.