Innostus on onnistumisen perusta digipedagogiikassakin

On keskiviikko.  Lähtö 7.06 junalla Tampereelle tuntuu aikaiselta, onneksi on vielä valoisaa.  Matkani määränpää on Tampereen ammattikorkeakoulun Mediapolis ja siellä pidettävät opetuksesta vastaavien ammattikorkeakoulupäivät. Odotan edessä olevaa kahta päivää innolla, sillä teemana on Digitalisaatio.  Toivon pääseväni kuulemaan miten muut ammattikorkeakoulut ovat pureutuneet tähän monta osa-aluetta sisältävään käsitejärkäleeseen.  Junassa tapaan Laukian Jarin, joka on Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun edustajana samalla reissulla.

 

Tampereella heitämme laukut hotelliin ja suuntaamme kaupunginlaidalle Pispalan läpi Tohloppiin.  Siellä ei ole vain Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) Mediapolis vaan myös TV2:n studiot.  Mikä hieno mahdollisuus media-alan opiskelijoille opiskella samassa rakennuksessa kuin missä TV-työtä tehdään!

 
Mutta entä varsinainen teema, digitalisaatio?  Yleinen huomio on, että kaikilla ammattikorkeakouluilla digitalisaatio on strategiassa, joillakin aivan strategian keskiössä.  Digitalisaatio vilahtaa strategioissa opiskelijapalveluissa, ammattikorkeakoulujen sisäisissä prosesseissa, mutta ennen kaikkea opetukseen liittyvissä tekijöissä.  Yhdellä ammattikorkeakoululla on Top 10 -lista digitavoitteista.  Kaksi ammattikorkeakoulua esitteli digistrategiansa käytäntöönpano -prosessit.  Ne olivat vaikuttavia, meillä on oppimista niissä.

 

Opetusministeriön edustaja esitti tuloksia AMK-opettajien digimaailman tuntemuksesta tehdystä kyselystä.  Tuloksista OKM on huolissaan, sillä digitaidoissa on erittäin paljon parantamisen varaa.  Mitä sitten voitaisiin tehdä?

 

Ratkaisuina muista ammattikorkeakouluista esitettiin esimerkiksi Digi-tiimiä, jossa on kaikkien koulutusyksiköiden edustaja, jotka sitten edelleen vievät digitietoa eteenpäin omassa yksikössään.  Useissa ammattikorkeakouluissa on digipedagoginen tuki.  Digituesta keskusteltiin paljon. Hyvä huomio oli, että digimaailmaan kuuluu myös tietty ’sotkuisuus’. Koskaan ei voi saada täydellistä tukea kaikille työkaluille – ja näinhän on työelämässäkin!  Pitää uskaltaa kokeilla ja oppia yhdessä ja ennen kaikkea jakaa osaamistaan.  Digimaailmaan liittyy paljon tunteita, pelkoja ja myös turhautumista, kun homma ei aina toimi.  Mutta kun se toimii, se on innostavaa.

 

Kun meidän päivien lopussa piti valita neljästä ryhmästä se, mihin itse kuulumme asteikolla 1-4, missä 4 oli digihirmut ja 1 epäuskoiset, valitsin ryhmän kolme. Digitalisaatio on tätä päivää ja sen pitää olla osa oppimista ja pedagogiikkaa, mutta uskon myös edelleen opettajan omaan innostukseen ja sen tarttumiseen opiskelijoihin tärkeänä pedagogian välineenä.  Ei ole väliä kutsutaanko opettajaa coachiksi tai oppimisen fasilitaattoriksi, aito innostus ja intohimo välittyvät aina ja innostavat oppimaan.  Opettajan innostus on varmasti myös digipedagogiikan onnistumisen perusta.

 

Oikein hyvää alkavaa syksyä kaikille, jatketaan digikeskustelua!
Minna Hiillos, Liiketalouden yksikön johtaja, Vararehtori

 

Ja näinpäs myös palasen metsää, missä on kuvattu TV2:n kuuluisa Rölli-peikko sarja, aikanaan meidän lasten suursuosikki.

 

Comments are closed.