Koulutusvienti avaa ovet kansainväliseen kasvuun

Koulutus- ja opetusalan markkinoiden koko on globaalisti 3300 miljardia euroa. Vuosikasvua on 7 prosenttia; oppimispelien osalta 30% ja verkko-oppimisratkaisujen 23%. Suurin kysyntä, jopa 90% on tutkintokoulutuksessa. Suomen koulutusviennin arvoksi vuonna 2014 on arvioitu 268 miljoonaa euroa, josta pienten ja keskisuurten yritysten osuus on noin 13 miljoonaa euroa.

Haaga-Helian koulutusvientistrategian palvelulupauksen mukaisesti ”luomme kansainvälistä kasvua ja osaamista yrityksille ja opiskelijoillemme sekä jatkuvaa kannattavaa kasvua Haaga-Helialle, tarjoamme parhaat ja laadukkaat suomalaiset oppimisen ratkaisut asiakkaillemme ja muuntumalla kansallisesta kansainväliseksi toimijaksi tarjoamme henkilöstöllemme motivoivan sekä osaamisen ja laadun kehittämistä edistävän toimintaympäristön”. Visiona vuoteen 2018 mennessä on, ”Haaga-Helia on kasvanut kansainvälisesti toimivaksi ammattikorkeakouluksi, jolla on 2-3 ulkomailla toimivaa etäyksikköä, maksullista tutkintokoulutusyhteistyötä 2 – 4 maassa, maksullista tutkintokoulutusta (lainsäädännön puitteissa) ja kaikilla koulutusaloillamme maksullista vietävää lyhytkurssitoimintaa”.

Onko lupauksemme relevantti; kyllä ja ainakin se on kunnianhimoinen. Onko visiomme saavutettavissa; kyllä, mutta se vaatii ainakin lainsäädännön muutoksen. Haaga-Helia on tehnyt koulutusvientiä omana toimintonaan vuodesta 2009. Olemme onnistuneet kehittämään kiinnostavan palvelu/tuoteportfolion, asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä ja mukana ollut henkilöstö on antanut positiivista palautetta. He kokevat vientitoteutukset mielenkiintoisiksi ja osaamista kehittäviksi. Olemme oikealla tiellä ja meidät tunnetaan sekä Suomessa että maan rajojen ulkopuolella.

Varovaisesti arvioiden koulutusvienti on tuonut Haaga-Helialle 1,5 miljoonan euron liikevaihdon ja tarjouslaskennassa olemme aina lähteneet kannattavuudesta. Emme halua kilpailla hinnalla vaan laadulla ja korkeatasoisilla toteutuksilla. Joissain tapauksissa tämä on johtanut siihen, että kaupat ovat jääneet toteutumatta. Pääsääntöisesti kuitenkin asiakkaat ovat olleet valmiit hyväksymään hinnoittelumme, sillä Suomen brändi koulutusmarkkinoilla on erittäin vahva. Kilpailukykyymme ja tarjouksiimme ovat enemmänkin vaikuttaneet valuuttakurssit, verotuskäytännöt, poliittiset tekijät, jne.

Koulutusviennin haasteet ovat itse asiassa samat kuin muussakin vientitoiminnassa. Lisämausteen koulutusvientiin tuo palveluiden vaikuttavuuden pitkäkestoisuus. Esimerkiksi opettajien ammattilisen pätevyyden kehittäminen näkyy kohdemaan työmarkkinoilla vasta vuosien päästä opiskelijoiden osaamistason nousuna. Riittääkö asiakkaidemme kärsivällisyys; ovatko he valmiit maksamaan palveluistamme. Kyllä, mutta meidän on kuunneltava heitä ”herkällä korvalla”.

Suomen koulutusviennin yhteiset ponnistelut on koottu Finpron alle Future Learning Finland (FLF) –kasvuohjelmaan. Sen tavoitteena on lisätä mukana olevien toimijoiden houkuttelevuutta kansainvälisille asiakkaille ja kasvattaa 15 prosenttia liikevaihtoa koulutus- ja oppimistarjonnan osalta. Haaga-Helia on ollut mukana FLF:n toiminnassa alusta alkaen ja jatkamme yhdessä partnerien kanssa ponnisteluja kansantaloutemme kohentamiseksi. Yhdessä olemme kilpailuilla markkinoilla enemmän ja hyödymme toistemme osaamisesta ja vahvuuksista. Olemme muodostaneet vahvoja konsortioita eri markkinoille ja eri tarpeisiin. Päivitetyn strategiamme mukaisesti pyrimme kansainväliseen kasvuun kumppanien kanssa.

Keitä olemme sitten me – Haaga-Heliassa? Koulutusvienti ei ole vaan tietyn ryhmän tehtävä ja vastuu – etuoikeus. Kaikki haagahelialaiset ovat tervetulleita mukaan. Iloksemme EduExport-projektin kautta olemme saaneet mukaan miltei kaikki koulutusyksiköt/-ohjelmat. Myös me olemme yhdessä enemmän. Tarvitsemme osaamista eri substanssialueilta, kulttuuriosaamista, myynti- ja palveluosaamista, kielitaitoa ja etenkin kykyä tulla toimeen uusissa, haastavissa tilanteissa esimerkiksi Kolumbiassa, Perussa, Botswanassa, Maltalla, Indonesiassa, Malesiassa. Haastankin teidän kaikki haagahelialaiset mukaan koulutusviennin mielenkiintoiseen maailmaan ja samalla kiitän niitä jotka ovat jo olleet mukana avaamassa ovia kansainväliselle kasvulle.

Jouni Ahonen

Comments are closed.