Haaga-Helian katse vahvasti ulospäin

Viime viikolla järjestetyssä Nordic Business Forumissa oli peräti 160 Haaga-Helian opiskelijaa auttamassa seminaarijärjestelyissä. Heidän saamansa palaute sekä paikan päällä että sosiaalisessa mediassa oli häkellyttävän ylistävää. Opiskelijamme ovat paras markkinointiaseemme ja eniten luottamusta herättävä käyntikorttimme. Heihin verrattuna rehtorin pitämät juhlapuheet ovat pientä kohinaa.

Haaga-Heliaa eivät seinät pidättele. Nordic Business Forumissakin esiintyneen entisen Apple-lähetyssaarnaaja Guy Kawasakin oppeja noudattaen ”avaamme ovia työelämään”. Samassa seminaarissa esiintynyt business-ajattelija Nilofer Merchant vaati kuulijoita ”uudelleenkeksimään tulevaisuuden”. Tämän voi hänen mukaan tehdä ainakin kolmella eri tavalla: 1) katsomalla kulman taakse, 2) korvata sana ”mahdollisesti” kysymyssanalla ”miten?” sekä 3) kyseenalaistamalla vanha vallitseva kulttuuri.

Juuri tästä on Haaga-Heliassakin kysymys. Haluamme tehdä uusia, ulospäin suuntautuvia avauksia, tehdä aktiivista yritysyhteistyötä sekä olla yhteiskunnallisesti aktiivisia. Taannoinen avauksemme OKM:n ja TEM:n suuntaan Suomeen tulleiden korkeakoulukelpoisten pakolaisten kotouttamisessa avustamisesta on herättänyt erittäin paljon mielenkiintoa ja Haaga-Helia on monessa yhteydessä mainittu edelläkävijänä. Itse olen henkilökohtaisesti vastaanottanut asiasta eri kanavien kautta pitkälti yli 600 viestiä, jotka ovat poikkeuksetta olleet myönteisiä. Nopeaa reaktionopeuttamme on laajalti kiitelty ja vaikka mitään konkreettista ei vielä ole tapahtunut, olemme saaneet imagollista good-williä. Me siis katsomme kulman taakse, esitämme uusia avauksia ja olemme kriittisiä omille vanhoille toimintatavoillemme.

Jatkoa seuraa syksyn aikana. SLUSH-päivien aikana lähes 200 Haaga-Helian opiskelijaa on taas remmissä. Myös Laurean ja Metropolian kanssa tehdyt seitsemän eri asiakohdan avaukset sekä niihin liittyvä kehitystyö tulevat lisäämään aluevaikuttamisen määrää. Viime aikoina olemme myös käyneet aktiivisia keskusteluja sekä toisen asteen kouluttajien että tiedekorkeakoulujen kanssa tapahtuvasta tiiviimmästä yhteistyöstä. Se voi olla luontaista markkinointiyhteistyötä, koulutuksen vientiin liittyvää yhteistyötä tai se voi olla hankkeisiin liittyvää yhteistyötä. Jo nyt meillä on erittäin hyviä kokemuksia sellaista hankkeista, joissa omat toimijamme tekevät saumatonta yhteistyötä tiedekorkeakoulujen tutkijoiden kanssa. Esimerkkeinä voisi vaikkapa mainita DIVA-, Passion- ja Mania-hankkeet.

Meidän kaikkien rooliin kuuluu olla entistä aktiivisempi ulkosuhteissa. Ne ovat suuri mahdollisuus pikemminkin kuin jokin ylimääräinen rasite. Isosti ajatellen saadaan isoja aikaan ja pienesti ajatellen tampataan paikallaan – ja jopa taannutaan. Haaga-Helia on valintansa tehnyt.

 

Teemu Kokko, rehtori

Comments are closed.