Säännöt ja joustot

Moni ulkomaalainen kommentoi ihmetellen, kun suomalainen jalankulkija seisoo liikennevaloissa odottaen valon vaihtumista tyhjällä kadulla. Suomalaiset ovat yleisesti hyvin lainkuuliaisia. Asialla on hyvät puolensa, muun muassa korruptio on meillä paljon vähäisempää kuin muualla.

Mutta olisiko joskus tarpeen joustaa, tehdä luovia ratkaisuja, jotta asiat hoituisivat paremmin? Missä menee jouston rajat asiakaspalvelussa?

Tätä kysymystä joudumme pohtimaan myös korkeakouluissa, kun uudet rahoitusjärjestelmät vaativat suoritusten tuottamista.

Meillä on tehtäviä, joissa hoidamme selkeästi viranomaistehtävää kuten valtakunnallinen hakujärjestelmä. Jotta valtakunnallinen systeemi pysyy kasassa, sen puitteissa ei ole mahdollisuuksia yksilöllisiin tulkintoihin esimerkiksi määräajoista.

Kun opiskelija on sisällä korkeakoulussa, keskeisin tehtävämme on auttaa opiskelijaa menestymään opinnoissaan. Tällöin on tarpeen etsiä vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja, näyttää osaamista tai e-tentin muodossa tarjota vaihtoehtoisia aikoja tehdä tentti.

Viime kädessä yksittäinen opettaja tai ohjaaja joutuu tekemään ratkaisun, missä kohden hän pitää kiinni annetusta ohjeesta tai missä joustaa tarjoten erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja huomioiden opiskelijan tarpeet ja tilanteen. Tilanteen huomioiminen ja harkitseminen on asiantuntijan ammattitaitoa.

rehtori Ritva Laakso-Manninen

Comments are closed.