SE ERILAINEN AMMATTIKORKEAKOULU

Me HAAGA-HELIAssa olemme moneen otteeseen todenneet, että olemme erilainen kuin muut ammattikorkeakoulut. Samaan aikaan kun muut keskittyvät säästöihin – me säästöjen ohella kehitämme toimintaamme, luomme uutta ja teemme uusia, rohkeitakin avauksia. Nämä ajatukset pyörivät mielessäni, kun viikonvaihteessa luin Harvard Business Reviewn kokoelmajulkaisua ’On strategy’. Silmiini osui legendaaristen tutkijoiden W Chan Kimin ja Renée Mauborgnen mainiot ajatukset ”punaisen” ja ”sinisen meren” strategioista.

Punaisilla merillä seilaavat ne yritykset, jotka pitäytyvät ja kilpailevat samoilla markkinoilla. Sinisille merille on ominaista uuden kysynnän luominen, ja näin myös erittäin kannattavan kasvun mahdollisuudet. Sinisiä meriä ei kuitenkaan ole olemassa – ne täytyy itse luoda. Sinisen meren kirjoittajat käyttävät usein esimerkkinä Cirque du Soleilta, joka toi sirkuksen nykyaikaan, loi uudet markkinat ja valloitti kansainvälisten, uusien asiakkaiden sydämet.

Tällä hetkellä Suomen valtio ohjaa korkeakoulutuksen punaisen meren liikennettä: toimijat kilpailevat säilyttääkseen paikkansa pienenevällä ja myrskyisellä merellä. Me teemme parhaillaan kaikkemme, että pärjäämme tällä punaisella merellä, mutta uusia mahdollisuuksia haemme sinisiltä meriltä. Voisimmeko olla ammattikorkeakoulutuksen Cirque du Soleil: tuomme ammattikorkeakoulutuksen nykyaikaan, luomme uusia ratkaisuja TKI-toimintamme ja koulutuksen kehittämisen kautta sekä valloitamme kotimaassa ja kansainvälisesti opiskelijoidemme ja yritysasiakkaidemme sydämet?

Lauri Tuomi

Comments are closed.